Θεολογική Ημερίδα για τους Ισαποστόλους Κύριλλο και Μεθόδιο στην Ι. Μ. Λαγκαδά (ΦΩΤΟ)
Άρχων (2594 Άρθρα)
Κοινοποιήστε

Θεολογική Ημερίδα για τους Ισαποστόλους Κύριλλο και Μεθόδιο στην Ι. Μ. Λαγκαδά (ΦΩΤΟ)

Το απόγευμα της Τετάρτης 11 του μηνός Μαΐου 2016, πραγματοποιήθηκε εις την Ιερά Μητρόπολη Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης, Θεολογική Ημερίδα αφιερωμένη στις δύο μεγάλες προσωπικότητες της παγκοσμίου ιστορίας, τους Ισαπόστολους και Φωτιστές των Σλαύων, Αγίους Κύριλλο και Μεθόδιο.
Η Θεολογική Ημερίδα, έλαβε χώρα εις την κεντρική αίθουσα «Πατριάρχης Βαρθολομαίος», της Διεθνούς Ακαδημίας Θεολογικών και Φιλοσοφικών Σπουδών «οι Άγιοι Κύριλλος και Μεθόδιος» και εντάσσεται στο γενικότερο πρόγραμμα του εορτασμού της μνήμης των Αγίων, που διοργανώνεται καθ’ έτος από την Ιερά Μητρόπολη Λαγκαδά και την Θεολογική Ακαδημία σε συνεργασία με την Θεολογική Σχολή του Α.Π.Θ.
Κατά την έναρξη του Συνεδρίου η Βυζαντινή Χορωδία της Μητροπόλεως Λαγκαδά, «Απόστολος Παύλος», υπό την άριστη διεύθυνση του Άρχοντα Υμνωδού της Αγίας και Μεγάλης του Χριστού Εκκλησίας κ. Γεώργιου Φερεντίνου απέδωσε κατά θαυμαστό τρόπο ύμνους και τροπάρια από την ακολουθία των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου, ενώ η επίβλεψη και ο όλος συντονισμός του Συνεδρίου, πραγματοποιήθηκε κάτω από την άριστη καθοδήγηση του κ. Αστερίου Καραγιοβάννη, Θεολόγου -Καθηγητού της Δευτεροβάθμιας Εκπαιδεύσεως και στελέχους της Διεθνούς Ακαδημίας της Μητροπόλεως μας.
Η εναρκτήρια ομιλία του Θεολογικού Συνεδρίου, πραγματοποιήθηκε από τον Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννης, ο οποίος και αναφέρθηκε στο πολύπλευρο θρησκευτικό και κοινωνικό έργο που επιτέλεσαν οι Άγιοι, τιμώντας μέσα από αυτό, την Πατρίδα μας σε ολόκληρο τον κόσμο και ταυτόχρονα έκανε και μία σύντομη ιστορική αναφορά για την τιμή τους στην γενέτειρά τους καθώς επίσης και για τον μεγαλοπρεπέστατο Ιερό Ναό τους, εις τον οποίο και υπηρέτησε ως πρώτος προϊστάμενος.
Ο Σεβασμιώτατος εν συνεχεία ανέφερε μεταξύ των άλλων, ότι οι σήμερα τιμώμενοι Ισαπόστολοι, αποτελούν ένα ανεξάντλητο πνευματικό κεφάλαιο όχι μόνο για τους Έλληνες αλλά για του Σλαβικούς λαούς, καθώς επίσης και τον συνδετικό κρίκο των τελευταίων με το Βυζάντιο.
Ενέταξαν στον Βυζαντινό Πολιτισμό, τους Σλάβους χωρίς να αλλοιώσουν την εθνολογική τους οντότητα και την ιστορία τους αλλά σεβόμενοι την παράδοση και τον πολιτισμό τους. Αποτέλεσμα όλων αυτών των προσπαθειών των Αγίων, είναι η μέχρι και σήμερα τιμή τους, ως προστάτες των γραμμάτων και των επιστημών.
Ενώ καταλήγοντας ο Σεβασμιώτατος υπογράμμισε ότι, οι δύο αυτάδελφοι Άγιοι είναι το «κλειδί», που μπορούμε όλοι μας να ανοίξουμε πολλές πόρτες αρκεί να μελετήσουμε την διδασκαλία και να κατανοήσουμε το μέγεθος του έργου που επιτέλεσαν
Εν συνεχεία ο λόγιος μοναχός και πρώην Πρωτεπιστάτης του Αγίου Όρους, π. Μάξιμος Ιβηρίτης, ανέπτυξε το θέμα: «Οι αυτάδελφοι Ισαπόστολοι Κύριλλος και Μεθόδιος, φωτισταί των Σλαβικών λαών, με την γραφίδα του διαπρεπεστάτου ιστοριοδίφου και μεσαιωδίφου της νεώτερης Ελλάδος, Σπυρίδωνος Λάμπρου».
Ο Οσιολογιώτατος Γέρων Μάξιμος Ιβηρίτης παρουσίασε προς τους συνέδρους μία ενδιαφέρουσα ιστορική εισήγηση με αυθεντική προσέγγιση και σεβασμό δια την δράσιν των Αγίων στις σλαβικές χώρες, δια τον εκχριστιανισμό των λαών αυτών, με κεντρική συντονιστική εστία το Οικουμενικό Πατριαρχείο και προεξάρχοντα τον Πατριάρχη Μέγα Φώτιο.
Ετόνισε ιδιαιτέρως, ότι οι δύο Άγιοι Ισαπόστολοι Πατέρες, Κύριλλος και Μεθόδιος, εδίδαξαν εις τους Σλάβους την αγάπη και την ευγένεια, και τους ενεφύσησαν το πνεύμα της θυσίας. Ο δε Χριστιανισμός βοήθησε τα σλαβικά έθνη να ισχυροποιήσουν την κρατική εξουσία, να οργανωθούν κοινωνικώς, να αναπτύξουν παιδεία και να εισέλθουν εις την χορεία των πολιτισμένων λαών.
Τελευταία εισήγηση του Συνεδρίου ήταν του Αιδεσιμολογιωτάτου Πρωτοπρεσβυτέρου του Οικουμενικού Θρόνου και Γενικού Αρχιερατικού Επιτρόπου της Ιεράς μας Μητροπόλεως π. Αναστασίου Παρούτογλου, η οποία και είχε ως κεντρικό θέμα: «Η Τιμή των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου στην Θεσσαλονίκη».
Ο π. Αναστάσιος παρουσίασε μέσα από μία σαφεστάτη εικόνα την τιμή των Αγίων στην γενέτειρα τους Πόλη, δίδοντας ταυτόχρονα ένα πανόραμα των όλων εκδηλώσεων που έχουν πραγματοποιηθεί προς τιμήν τους και υπογραμμίζοντας μεταξύ των άλλων ότι, με το οικουμενικό χριστιανικό κήρυγμα τους οι δύο Θεσσαλονικείς αυτάδελφοι ισαπόστολοι Κύριλλος και Μεθόδιος και τις μεταφράσεις των ιερών κειμένων στη σλαβική γλώσσα, το αλφάβητο της οποίας οι ίδιοι επινόησαν, έθεσαν τα θεμέλια του πνευματικού βίου του σλαβικού κόσμου. Η προσφορά τους αυτή και η αγιότητα του βίου τους αναγνωρίστηκαν ευθύς αμέσως μετά την κοίμησή τους.
Αργότερα η ελληνόγλωσση αγιολογική Κύριλλο – Μεθοδική γραμματεία αναθερμάνθηκε στην περιοχή της Αρχιεπισκοπής Αχρίδος, από τα τέλη του ΙΖ΄ μέχρι τα μέσα του ΙΗ΄ αι., με σκοπό την ανάσχεση των εξισλαμισμών και τη διάσωση της ορθόδοξης χριστιανικής παράδοσης.
Στο Εορτολόγιο της Ι. Μητροπόλεως Θεσσαλονίκης, η μνήμη των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου εντάχθηκε το 1957, όταν ο Μητροπολίτης Παντελεήμων Α΄ καθιέρωσε τον εορτασμό της Σύναξης «πάντων των εν Θεσσαλονίκη διαλαμψάντων αγίων και Θεώ ευαρεστησάντων».
Σύμφωνα με την ομιλία του τότε Αρχιμ. Ιωάννου Τασσιά και νυν σεπτού ημών πατρός και ποιμενάρχου Σεβ. Μητροπολίτη Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης στις Εορταστικές Εκδηλώσεις προς τιμήν και μνήμην των Αγίων αυταδέλφων Κυρίλλου και Μεθοδίου των Θεσσαλονικέων, Φωτιστών και Σλάβων (10-15 Μαίου 1985), υπό την προεδρία του Μητροπολίτου Θεσσαλονίκης Παντελεήμονος Β΄, αναφέρεται ότι ο ως άνω Μητροπολίτης με την ανάληψη των καθηκόντων του το 1974 ενδιαφέρθηκε για την ανεύρεση και μετακομιδή του ιερού λειψάνου του Αγίου Κυρίλλου στην Θεσσαλονίκη.
Στις 27 Μαρτίου 1983, Κυριακή της Ορθοδοξίας, έγιναν τα θυρανοίξια του περικαλλέστατου ναού των Αγίων Κυρίλλου και Μεθοδίου με την τέλεση Διορθόδοξης θ. Λειτουργίας, ενώ τα εγκαίνια του τελέσθηκαν στις 12 Μαΐου 1985, κατά την περίοδο του τριήμερου λαμπρού εορτασμού των Αγίων, που συνέπεσε με τα 1100 χρόνια από την κοίμηση του Αγίου Μεθοδίου και την επέτειο των 2300 χρόνων της Θεσσαλονίκης.
Η Θεσσαλονίκη, ως γενέτειρα των Αγίων Φωτιστών των Σλάβων Κυρίλλου και Μεθοδίου, και ο Λαγκαδάς τον οποίο αγίασαν οι θεσπέσιοι Ισαποστόλοι Κύριλλος και Μεθόδιος διά της αυτόθι διελεύσεώς τους ως και η καθ΄ ημάς Ιερά Μητρόπολις διαθέτοντας μέρος των ιερών λειψάνων τους και περικαλλή ναό στη μνήμη τους, τον οποίο ανήγειρε μετά πολλής σπουδής και συνεχούς φροντίδος ο Σεβ. Μητροπολίτης μας, ως και το ιερόν προσκύνημα στην περιοχή του Δερβενίου, τόπου της διελεύσεως των Αγίων αυταδέλφων Ισαποστόλων, καλούνται, λοιπόν, οι ευλογημένοι αυτοί τόποι, να επιτελέσουν έναν ιδιαίτερο πνευματικό ρόλο στον ευρωπαϊκό χώρο καθιστάμενοι προσκυνηματικά κέντρα απόδοσης τιμής στους δύο Αγίους.
Μέσω της προβολής, επίσης, της κοινής πνευματικής κληρονομιάς η Θεσσαλονίκη και ο Λαγκαδάς μπορούν να συμβάλλουν σε περαιτέρω ανάπτυξη των σχέσεων και της αγαστής συνεργασίας του Ελληνισμού με το Σλαβικό κόσμο αλλά και με τους άλλους λαούς, αναδεικνύοντας την οικουμενική ακτινοβολία του ιεραποστολικού μηνύματος των Θεσσαλονικέων αδελφών.
Ακολούθησε ευρεία συζήτηση με ερωτήσεις που απηύθυνε το κοινό προς τους ομιλητές του συνεδρίου, σχετικές με τα θέματα τα οποία εκείνοι ανέπτυξαν, ενώ στον ληκτικό του χαιρετισμό ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ. Ιωάννης, ευχαρίστησε όλους τους ομιλητές για την τόσο καίρια και σωστή ανάπτυξη των θεμάτων τους, με τις οποίες κατάφεραν να φωτίσουν ακόμα περισσότερο κάποιες άγνωστες πλευρές από το βίο και την προσωπικότητα των δύο Αγίων Ισαποστόλων Θεσσαλονικέων Κυρίλλου και Μεθοδίου, που χάρη στο μεγάλο Ιεραποστολικό και Διαφωτιστικό Έργο που επιτέλεσαν, κατάφεραν να οδηγήσουν σε δρόμους Σωτηρίας, τούς λαούς των χωρών των Σλάβων και ταυτόχρονα να καταστούν οι αίτιοι της απαρχής της ευρύτερης Σλαβικής γραμματείας, γεγονός που είναι αναγνωρισμένο από ολόκληρη την οικουμένη, κυρίως διότι πρωτίστως σεβάστηκαν την αυτοτέλεια και την ελευθερία του προσώπου και των κοινωνιών όπου έδρασαν.
Μετά το πέρας του Θεολογικού Συνεδρίου, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Λαγκαδά, Λητής και Ρεντίνης κ.κ. Ιωάννης, προσέφερε σε όλους τους συμμετέχοντες ως αναμνηστικό ενθύμιο την πρόσφατη έκδοση του Περιοδικού της Μητροπόλεως: «Ορθόδοξα Μηνύματα», η οποία και είναι αφιερωμένη εις την μορφή του Οσίου Πορφυρίου του Καυσοκαλυβίτου, καθώς και τελευταίο πόνημα του, που τιτλοφορείται: «ο Αυτοκρατορικός και Παλαιός Μητροπολιτικός Ναός της Θεσσαλονίκης. Ο Ιερός Ναό των Ασωμάτων – Αγίου Γεωργίου Ροτόντα», εις το οποίο και παρουσιάζεται η Ιστορία του σπουδαίου Ιερού Αυτού μνημείου της Ορθοδοξίας μέσα από την διεθνή και ξενόγλωσση βιβλιογραφία.