Ολοκληρώθηκε το 22ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο στην Ι. Μ. Βεροίας (ΦΩΤΟ)
Άρχων (2594 Άρθρα)
Κοινοποιήστε

Ολοκληρώθηκε το 22ο Διεθνές Επιστημονικό Συνέδριο στην Ι. Μ. Βεροίας (ΦΩΤΟ)

Ολοκληρώθηκαν το Σάββατο 4 Ιουνίου το πρωί οι εργασίες του 22ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου των ΚΒ΄ Παυλείων, που φέτος είχε ως θέμα: «Απόστολος Παύλος και Φιλόσοφοι – 2400 χρόνια από τη γέννηση του Αριστοτέλη» και διεξήχθη από 2 έως 4 Ιουνίου στην Αντωνιάδειο Στέγη Γραμμάτων και Τεχνών του Δήμου Βέροιας.

 

Οι εισηγητές και τα θέματα.

Κατά την 1η Συνεδρία (2/6 πρωί) προήδρευσε ο Καθ. Κ. Παναγιώτης Σκαλτσής, Πρόεδρος του Τμήματος Θεολογίας Α.Π.Θ. και εισήγηση έκανε ο κ. Γεώργιος Ζωγραφίδης, Αν. Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ με θέμα: «Ο Απόστολος Παύλος μεταξύ Ιερουσαλήμ και Αθήνας: σοφοί και φιλόσοφοι του καιρού του».

Κατά τη 2η Συνεδρία (2/6 απόγευμα) προήδρευσε ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κίτρους κ. Γεώργιος και εισηγήσεις έκαναν α) ο Πρωτ. Νικόλαος Λουδοβίκος, Καθηγητής Α.Ε.Α.Θ. με θέμα: «Αρετή και κακία κατά τον Αριστοτέλη και τον Απόστολο Παύλο» και β) ο κ. Θωμάς Ιωαννίδης, Αν. Καθηγητής, Πρόεδρος Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ, με θέμα: «Ο άνθρωπος στον Απόστολο Παύλο και τον Αριστοτέλη».

Κατά την 3η Συνεδρία (3/6 πρωί) προήδρευσε ο κ. Θωμάς Ιωαννίδης, Πρόεδρος Τμήματος Θεολογίας ΕΚΠΑ και εισηγήσεις έγιναν από α) τον καθηγητή κ. Σωτήριο Δεσπότη, Πρόεδρο του Τμήματος Κοινωνικής Θεολογίας ΕΚΠΑ, με θέμα: «Ο Σωκράτης και ο Παύλος στον Άρειο Πάγο, σύμφωνα με το Πράξεις 17, 16-33» και β) ο κ. Βασίλειος Κάλφας, Καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής ΑΠΘ, με θέμα: «Η θεολογία του Αριστοτέλη».

Κατά την 4η Συνεδρία (3/6 πρωί) προήδρευσε ο κ. Σωτήριος Δεσπότης, Πρόεδρος Τμήματος Κοιν. Θεολογίας ΕΚΠΑ, ενώ εισήγηση έκανε ο κ. Απόστολος Ιωσηφίδης, Νομικός με θέμα: «Αριστοτελικές μελέτες του Βεροιέως Ιωάννη Κωττούνιου» και διαβάστηκε η εισήγηση του απουσιάζοντος π. Πορφυρίου Georgi, Κοσμήτωρα της Θεολογικής Σχολής Μπάλαμαντ του Λιβάνου με θέμα: « Ο Αριστοτέλης και ο Γρηγόριος Παλαμάς».

Κατά την 5η Συνεδρία (3/6 απόγευμα) προήδρευσε ο ομ. Καθηγητής κ. Δημήτριος Καϊμάκης και εισηγήσεις έκαναν α) Ο κ. Παναγιώτης Υφαντής, Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ με θέμα: «Παύλειες απηχήσεις στον μοναχισμό ως κατά Χριστόν φιλοσοφία», β) Μαρία Χειμονοπούλου, Αρχαιολόγος με θέμα: «Η απεικόνιση των φιλοσόφων στην βυζαντινή τέχνη», ενώ διαβάστηκε περίληψη της εισηγήσεως του απουσιάζοντος κ. Βασιλείου Κύρκου, Ομ. Καθηγητού Σχολής Θετικών Επιστημών ΕΚΠΑ με θέμα: «Η παρουσία του Αριστοτέλη στον Μεσσαίωνα».

Κατά την 6η Συνεδρία (4/6 πρωί) προήδρευσε ο Ομ. Καθηγητής ΑΠΘ κ. Ιωάννης Γαλάνης ενώ εισηγήσεις έκαναν οι α) ο κ. Κωνσταντίνος Πέτσιος, καθηγητής Φιλοσοφικής Σχολής Παν. Ιωαννίνων με θέμα: «Ο νεοελληνικός Αριστοτελισμός κατά τη διάρκεια της Τουρκοκρατίας και το φιλοσοφικό έργο του Ιωάννη Κωττούνιου (1572-1657)», β) ο κ. Χαράλαμπος Ατματζίδης, Αν. Καθηγητής Θεολογικής Σχολής ΑΠΘ με θέμα: «Παύλεια θεολογία και σύγχρονα φιλοσοφικά ρεύματα» και γ) η κ. Αγγελική Κοτταρίδη, Αρχαιολόγος και Προϊσταμένη Εφορείας Αρχαιοτήτων Ημαθίας, με θέμα: «Φιλοσοφία και Αρχιτεκτονική».

Οι εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων Εκκλησιών.

Όπως κάθε χρόνο το Διεθνές Συνέδριο των Παυλείων παρηκολούθησαν εκπρόσωποι των Ορθοδόξων Πατριαρχείων και Αυτοκεφάλων Εκκλησιών, οι οποίοι απηύθυναν χαιρετισμό και ανάγνωσαν μηνύματα των Προκαθημένων των Εκκλησιών τους.

ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Ἀτλάντας κ. ΑΛΕΞΙΟΣ

ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΕΙΑΣ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Εἰρηνουπόλεως κ. ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ

ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΑΝΤΙΟΧΕΙΑΣ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Χρυσουπόλεως κ. ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ

ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΙΕΡΟΣΟΛΥΜΩΝ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Βόστρων κ. ΤΙΜΟΘΕΟΣ

ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΡΩΣΣΙΑΣ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Σάχτας καί Μιλέροβο κ. ΣΙΜΩΝ

ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΣΕΡΒΙΑΣ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Τοπλίτσης κ. ΑΡΣΕΝΙΟΣ

ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΡΟΥΜΑΝΙΑΣ: ο Σεβ. Ἀρχιεπίσκοπος Κάτω Δουνάβεως κ. ΚΑΣΣΙΑΝΟΣ

ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟ ΒΟΥΛΓΑΡΙΑΣ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Πλόβδιβ (Φιλιππουπόλεως) κ. ΝΙΚΟΛΑΟΣ και Θεοφ. Ἐπίσκοπος Ζνεπόλεως κ. ΑΡΣΕΝΙΟΣ

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΚΥΠΡΟΥ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Μεσσαορίας κ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ: ο Σεβ. Μητροπολίτης Κϊτρους κ. ΓΕΩΡΓΙΟΣ

ΕΚΚΛΗΣΙΑ ΤΗΣ ΠΟΛΩΝΙΑΣ: ο Θεοφ. Ἐπίσκοπος Σούπραζλ κ. ΓΡΗΓΟΡΙΟΣ

Βραβεύσεις μαθητών της Ημαθίας.

Όπως κάθε χρόνο στο περιθώριο των εργασιών του Συνεδρίου βραβεύτηκαν από την Ιερά Μητρόπολη μαθητές και μαθήτριες σχολείων (Δημοτικό – Γυμνάσιο – Λύκειο) της Ημαθίας, καθώς και αθλητικών φορέων που διακρίθηκαν σε πανελλήνιο, πανευρωπαϊκό ή διεθνές επίπεδο κατά τη διάρκεια της χρονιάς που πέρασε. Τις απονομές έκαναν οι Αρχιερείς – εκπρόσωποι των Εκκλησιών καθώς επίσης και καθηγητές που μετείχαν στο Συνέδριο ως εισηγητές.

Κήρυξη Λήξης

από τον Σερβασμιώτατο Μητροπολίτη Βεροίας κ. Παντελεήμονα.

Μετά την ολοκλήρωση των εισηγήσεων ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Βεροίας, Ναούσης και Καμπανίας κ. Παντελεήμων παρουσίασε τον τόμο με τα Πρακτικά του Συνδρίου των ΚΑ΄Παυλείων (2015) που είχε ως θέμα: «Υπομονή και καρτερία κατά τον Απόστολο Παύλο» και τόνισε:

«Ἐμοί τῷ ἐλαχιστοτέρῳ πάντων ἁγίων ἐδόθη ἡ χάρις αὕτη, τοῖς ἔθνεσιν εὐαγ­γελίσασθαι τό ἀνεξι­χνία­στον πλοῦτος τοῦ Χριστοῦ … ἵνα γνωρισθῇ … διά τῆς ἐκκλησίας ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ» (Ἐφεσ. 3.8-10).

Μέ τούς λόγους αὐτούς περιγρά­φει ὁ πρωτοκορυφαῖος ἀπόστολος Παῦ­λος τήν ἀποστολή του στά ἔθνη καί τόν σκοπό της, νά γίνει δηλαδή διά τοῦ κηρύγματός του γνωστή «ἡ πολυποίκιλος σοφία τοῦ Θεοῦ».

Ἡ σοφία αὐτή πού συμπληρώνει καί ἀνακαινίζει τήν κατ᾽ ἄνθρω­πον σοφία, ἡ ὁποία ἀποτελεῖ ἐπί­σης δωρεά τοῦ Θεοῦ στόν ἄνθρω­πο, ἀκούσθηκε καί πάλι αὐτές τίς ἡμέρες μέσα ἀπό τίς εἰσηγήσεις καί τίς συζητήσεις τοῦ εἰκοστοῦ δευτέρου Διεθνοῦς Ἐπιστημο­νι­κοῦ Συνεδρίου, τό ὁποῖο ὀργάνω­σε ἡ Ἱερά Μητρόπολη Βε­ροί­ας, Ναούσης καί Καμπανίας στό πλαί­σιο τῶν ἐτησίων ἑορταστικῶν ἐκ­δη­λώσεων πρός τιμήν τοῦ ἱδρυτοῦ της, οὐρανοβάμονος ἀποστόλου Παύ­λου.

Ἡ ἔννοια τῆς σοφίας πού ἀπα­σχολεῖ συχνά τόν ἀπόστολο τῶν Ἐθνῶν στίς ἐπιστολές του καί τό νέο περιεχόμενο πού δίνει σ᾽ αὐτή, ἔχοντας δεχθεῖ τήν ἀποκεκαλυμ­μέ­νη ἀλήθεια τοῦ Θεοῦ, ἡ ὁποία ἀπαντᾶ στά ἐρωτήματα στά ὁποῖα δέν μποροῦσε νά ἀπαντήσει ἡ ἀρ­χαία φιλοσοφία, ὑπῆρξε γιά μᾶς ἀφορμή ὥστε νά συνδυάσουμε τήν ἔκφραση τῆς τιμῆς καί τοῦ σεβα­σμοῦ μας πρός τόν ἅγιο ἔνδοξο ἀπόστολο Παῦλο μέ τή διερεύνηση τῆς σχέσεως τῆς ἀρχαίας ἑλληνι­κῆς φιλοσοφίας καί τῶν φιλοσό­φων μέ τήν ἄνωθεν καί θεία σο­φία πού μᾶς ἔκανε γνωστή μέ τό κήρυγμά του ὁ μέγας ἀπόστολος, καθώς τό τρέχον ἔτος 2016 εἶναι ἀφιερωμένο στόν μεγάλο Μακε­δό­­να φιλόσοφο πού ἔζησε καί δί­δαξε στήν Ἠμαθία, εἶναι ἀφιερω­μένο στόν Ἀριστοτέλη, μέ τήν εὐ­και­ρία τῆς συμπληρώσεως 2400 ἐτῶν ἀπό τή γέννησή του.

Τίς τρεῖς αὐτές ἡμέρες τοῦ Συνε­δρίου μας ἀκούσαμε πολλά καί σημαντικά ἀπό εἰδικούς καί διακε­κριμένους ἐπιστήμονες τόσο γιά τή σχέση τοῦ ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν Παύλου καί τή φιλοσοφία, ὅσο καί γιά τή θεολογία τοῦ Ἀρι­στο­τέλη καί τήν ἐπίδρασή του στή μεταγενέστερη φιλοσοφική σκέψη καί τέχνη.

Ἡ πρώτη εἰσήγηση μᾶς εἰσήγαγε στό πνευματικό περιβάλλον τῆς ἐποχῆς τοῦ ἀποστόλου Παύλου. Στή θέση καί τόν ρόλο τῶν σοφῶν καί τῶν φιλοσόφων του πρώτου μεταχριστιανικοῦ αἰῶνος. Στήν πο­ρεία τοῦ ἀποστόλου, ὄχι μόνο τή γεωγραφική ἀλλά καί τή δια­νοητική καί πνευματική, ἀπό τά Ἱεροσόλυμα στήν Ἀθήνα.

Στό πλαίσιο αὐτό συναρμόσθη­κe μία ἑνότητα εἰσηγήσεων πού ἀκο­λού­θησαν. Παρουσιάσθηκε ἡ ἐπο­νο­μαζόμενη «θεολογία» τοῦ Ἀρι­στοτέλη, πού στηρίζεται στό βι­βλίο Λ τῆς πραγματείας του «Μετά τά Φυσικά», ἀλλά καί ὁ τρόπος μέ τόν ὁποῖο χρησιμοποιεῖ ὁ ἀπό­στο­λος Παῦλος τή φιλοσοφία τῆς ἐπο­χῆς του.

Ὁ τρόπος αὐτός ἐξετάσθηκε ἰδιαι­τέρως καί στήν περίπτωση τοῦ κηρύγματος τοῦ ἀποστόλου Παύλου στόν Ἄρειο Πάγο, σύμ­φωνα μέ τήν περιγραφή τῶν Πρά­ξεων τῶν ἀποστόλων.

Μία δεύτερη ἑνότητα εἰσηγή­σεων ἀποτέλεσαν αὐτές στίς ὁποῖ­ες ἐξετάσθηκαν παράλληλα οἱ θέσεις τοῦ ἀποστόλου Παύλου μέ αὐτές τοῦ Ἀριστοτέλη γιά τήν ἀρε­τή καί τήν κακία, ἀλλά καί ἡ δι­δασκαλία τοῦ Ἀριστοτέλη καί τοῦ ἀποστόλου Παύλου περί ἀνθρώ­που, καθώς καί οἱ δύο τόν ἀντιμε­τωπίζουν ὡς ψυχοσωματική ὀντό­τητα πού διαφέρει τῶν ἄλλων ὄντων, γιατί μόνον αὐτός εἶναι προι­κισμένος μέ τόν λόγο, καί ὡς λογικό ὄν διακρίνει τήν ἠθική καί ἐπιδιώκει τό «κατά λόγον ζῆν».

Μία τρίτη ἑνότητα εἰσηγήσεων μᾶς παρουσίασε τίς Παύλειες ἀπη­χήσεις στόν μοναχισμό ὡς τήν κα­τά Χριστόν φιλοσοφία, ἀπηχή­σεις πού ἐντοπίζονται σέ θεμελιώ­δεις πτυχές τῆς μοναστικῆς ζωῆς, ὅπως ἡ ὑπακοή, ἡ ἐγκράτεια, ἡ ἑκούσια πτωχεία, ἡ ἀγάπη καί ἡ ἀδιάλειπτη προσευχή· μᾶς παρου­σία­σαν ἀκόμη τήν πρόσληψη τῆς θεολογίας τοῦ ἀποστόλου Παύλου ἀπό τούς νεώ­τερους φιλοσόφους, ἀλλά καί τήν ἐπίδραση τῆς φιλο­σοφίας τοῦ Ἀριστοτέλη στόν ἅγιο Γρηγόριο τόν Παλαμᾶ, στό Βυ­ζάντιο καί τόν Δυτικό Μεσαίωνα.

Μία ἰδιαίτερη ἑνότητα ἀποτέλε­σαν δύο εἰσηγήσεις γιά τήν ἄνθιση τοῦ νεοελληνικοῦ Ἀριστοτελι­σμοῦ κατά τή διάρκεια τῆς Τουρ­κοκρατίας καί τίς ἀριστοτελικές μελέτες τοῦ Βεροιέως Ἰωάννη Κωττουνίου, ἐνῶ μία διαφορετική διάσταση μᾶς ἔδωσαν ἡ εἰσήγηση μέ θέμα τήν ἀπεικόνιση τῶν φιλο­σόφων στή Βυζαντινή τέχνη καί ἡ τελευταία εἰσήγηση γιά τή σχέση τῆς φιλοσοφίας μέ τήν ἀρχιτεκτο­νική μέ βάση τό ἀνάκτορο τῶν Αἰ­γῶν.

Ἀγαπητοί μου,

τό εἰκοστό δεύτερο διεθνές ἐπι­στη­μονικό συνέδριο πρός τιμήν τοῦ πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύλου, τοῦ ἱδρυτοῦ τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, ἔφθασε μέ τή χά­ρη τοῦ Θεοῦ καί τίς πρεσβεῖες τοῦ ἁγίου ἐνδόξου ἀποστόλου Παύλου στό τέλος του.

Γιά μᾶς πού πιστεύσαμε στόν Χρι­στό μέ τό κήρυγμα τοῦ ἀποστόλου τῶν Ἐθνῶν ἡ φιλοσοφία δέν εἶναι «ἡ κενή ἀπάτη» ἀλλά εἶναι τό βά­θος τοῦ πλούτου καί τῆς γνώσεως τοῦ Θεοῦ πού χαρίζει τή σοφία του σέ ὅσους πιστεύουν σ᾽ Αὐτόν.

Ὅπως κάθε χρόνο ἔτσι καί φέτος ἔχουμε τή χαρά νά παρουσιάζουμε στή λήξη τοῦ συνεδρίου τόν τόμο τῶν Πρακτικῶν τοῦ ΚΑ´ Συνε­δρίου μέ θέμα: «Ὑπομονή καί καρ­τερία στή σύγχρονη ἐποχή κατά τόν ἀπόστολο Παῦλο».

Ἡ ἐπιτυχής ὁλοκλήρωση κάθε ἔργου ὀφείλεται σέ πολλούς. Γι᾽ αὐ­τό καί σέ πολλούς ὀφείλουμε νά ἐκφράσουμε αὐτή τήν ὥρα τίς ὁλοκάρδιες εὐχαριστίες μας.

Ἀπευθύνουμε εὐγνώμονα εὐχα­ρι­στία στόν Παναγιώτατο Οἰκου­μενικό Πατριάρχη κ.κ. Βαρθο­λο­μαῖο, ὁ ὁποῖος ἠγαθύνθη νά τιμή­σει διά τῆς σεπτῆς πατριαρχικῆς ἐπισκέψεώς του τήν Ἱερά Μητρό­πολή μας κατά τούς ἑορτασμούς τῆς μνήμης τοῦ ἁγίου ἐνδόξου πρωτοκορυφαίου ἀποστόλου Παύ­λου, καί ἀπέστειλε ὡς ἐκπρόσωπό του εἰς τό ΚΒ´ Συνέδριο τόν Σε­βασμιώτατο Μητροπολίτη Ἀτλά­ντας κύριο Ἀλέξιο.

Βαθύτατες εὐχαριστίες ὀφείλου­με καί πρός ὅλους τούς Μακαριω­τάτους προκαθημέ­νους τῶν πρε­σβυ­γενῶν καί νεωτέρων Πατριαρ­χείων καί τῶν Αὐτοκε­φά­λων Ἐκ­κλησιῶν, οἱ ὁποῖοι τίμη­σαν τό Συνέδριό μας μέ τήν ἀπο­στολή τῶν Σεβασμιω­τά­των ἐκπρο­σώ­πων τους καί τῶν μη­νυμάτων τους.

Θερμότατες εὐχαριστίες ἐκφρά­ζουμε πρός τούς διακεκριμένους εἰσηγητές τοῦ Συνεδρίου μας, οἱ ὁποῖοι μέ τόν πλοῦτο τῶν γνώ­σεών τους καί τῆς ἐπιστήμης τους πλούτισαν καί ἐμᾶς,

ἀλλά καί πρός τά μέλη τῆς Ἐπιστημονικῆς καί τῆς Ὀργανω­τικῆς Ἐπιτροπῆς τοῦ Συνεδρίου, τά ὁποῖα ἀπό πολλῶν μηνῶν ἐρ­γάσθηκαν γιά τή διοργάνωσή του, καί βεβαίως πρός τά μέλη τῆς Γραμματείας πού μερίμνησαν γιά τήν ἄρτια καί ἐπιτυχῆ πραγματο­ποίησή του.

Ἐκφράζουμε ἀκόμη τήν εὐχα­ρι­στία μας καί σέ ὅλους ὅσους παρέστησαν καί παρακολούθησαν τό Συνέδριο τῆς Ἱερᾶς Μητροπό­λεώς μας τιμώντας ἔτσι τόν ἱδρυ­τή τῆς τοπικῆς μας Ἐκκλησίας, οὐρανοβάμονα ἀπόστολο Παύλο: τούς πολιτικούς καί στρατιω­τι­κούς ἄρχοντες τῆς πόλεως καί τοῦ νομοῦ μας, τούς κληρικούς, τούς μοναχούς καί τίς μοναχές, τόν εὐ­λαβῆ λαό καί ὅλους τούς φίλους τῶν Παυλείων.

Τελευταία ἀλλά μέγιστη εὐχαρι­στία ὀφείλουμε στόν ἴδιο τόν πρω­τοκορυφαῖο ἀπόστολο Παῦλο, τόν πνευματικό μας διδάσκαλο καί πατέρα, ὁ ὁποῖος καί πάλι ἐλάλησε μυστικά στίς ψυχές μας λόγον σο­φίας· καί τόν παρακαλοῦμε νά με­σιτεύει στόν Θεό νά μᾶς χαρίζει «πνεῦμα σοφίας» καί «λόγον σο­φίας», ὥστε εἶναι ἡμᾶς «σοφούς εἰς τό ἀγαθόν» γιά νά μποροῦμε νά ζοῦμε «κατ᾽ ἐπιταγήν τοῦ αἰω­νίου Θεοῦ εἰς ὑπακοήν πίστεως» καί νά δοξάζουμε τῷ «μόνῳ σοφῷ Θεῷ, διά Ἰησοῦ Χριστοῦ, ᾧ ἡ δόξα εἰς τούς αἰῶνας. Ἀμήν».

Το θέμα του Συνεδρίου των ΚΓ΄ Παυλείων (Ιούνιος 2017)

Τέλος, ο Πρόεδρος της Επιστημονικής Επιτροπής του Συνεδρίου ομ. Καθηγητής κ. Ιωάννης Καραβιδόπουλος ανακοίνωσε στους συνέδρους το θέμα του επόμενου Συνεδρίου (ΚΓ΄ Παύλεια – Ιούνιος 2017) που θα είναι: «Πόλεμος και Ειρήνη, κατά τον Απόστολο Παύλο».

«Χρώμα Βυζαντίου». 3η Έκθεση έργων της Σχολής Βυζαντινών Τεχνών της Ιεράς Μητροπόλεως.

Κατά τις ημέρες του Συνεδρίου στο φουαγιέ της Αντωνιάδειας Στέγης Γραμμάτων και Τεχνών λειτούργησε η 3η Έκθεση έργων της Σχολής Βυζαντινών Τεχνών της Ιεράς Μητροπόλεως Βεροίας που λειτουργεί στις εγκαταστάσεις της Ιεράς Μονής Παναγίας Δοβρά από το 1996 (φέτος κλείνει 20 χρόνια λειτουργίας). Στη Σχολή δίδαξαν κατά καιρούς και διδάσκουν καταξιωμένοι αγιογράφοι, ζωγράφοι, ψηφιδογράφοι αλλά και συντηρητές αρχαίων και βυζαντινών κειμηλίων. Λειτουργούν τμήματα αγιογραφίας, ψηφιδογραφίας, ξυλογλυπτικής, υαλογραφίας, παιδικά τμήματα, σεμινάρια κλπ. Την επόμενη χρονιά θα λειτουργήσουν δύο νέα τμήματα εγκαυστικής (φαγιούμ) και ξηρογραφίας – νωπογραφίας.

Ι. Μ. Βεροίας