Α΄ Κατανυκτικός Εσπερινός στην Ι. Μ. Καλαβρύτων (ΦΩΤΟ)
Άρχων (9550 Άρθρα)
Κοινοποιήστε

Α΄ Κατανυκτικός Εσπερινός στην Ι. Μ. Καλαβρύτων (ΦΩΤΟ)

Σε κλίμα κατάνυξης και χοροστατούντος του Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Καλαβρύτων και Αιγιαλείας κ. Αμβροσίου, τελέστηκε χθες, Κυριακή της Τυρινής, στον Ιερό Ναό Παμμεγίστων Ταξιαρχών Αιγίου ο Α ́ Κατανυκτικός Εσπερινός. Τους ύμνους απέδωσε χορωδία Ιεροψαλτών υπό τη διεύθυνση του Μουσικοδιδασκάλου Βασιλείου Μπίκου, ενώ τον Θείο Λόγο κήρυξε ο Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης π. Ιερώνυμος Κάρμας, Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Μεγάλου Σπηλαίου και β΄ Γραμματέας της Ιεράς Συνόδου της Εκκλησίας της Ελλάδος, με θέμα: «Το στάδιον των αρετών ηνέωκται».

Ο π. Ιερώνυμος ξεκίνησε την ομιλία του σημειώνοντας πως την Κυριακή της Τυρινής η Εκκλησία μάς προετοιμάζει σε έναν πιο έντονο πνευματικό αγώνα για τη νηστεία της Αγίας και Μεγάλης Τεσσαρακοστής. «Αν θέλουμε να κερδίσουμε τον Παράδεισο, πρέπει να νηστεύσουμε και μάλιστα, όχι όπως θέλουμε εμείς, αλλά όπως αρέσει στον Θεό. Εύκολη η νηστεία της αρεσκείας μας, δύσκολη όμως η νηστεία που θέλει ο Θεός. Και ο Χριστός, όταν μιλά για νηστεία στο ευαγγελικό ανάγνωσμα, εννοεί τη δύσκολη νηστεία. Αν κάνουμε την εύκολη, την υποκριτική, μόνο δηλαδή τη νηστεία των φαγητών, τότε δεν έχουμε μισθό, τον χάνουμε! Για να είναι δε η νηστεία μας ευάρεστη στο Θεό, πρέπει να συνοδεύεται από άλλες αρετές και άλλα πνευματικά αγωνίσματα, όπως είναι η ελεημοσύνη και η φιλανθρωπία. Ποτέ δεν μιλούμε μόνο για νηστεία φαγητών, αλλά για νηστεία αμαρτιών. Τον καιρό της νηστείας συγχωρούμε μέσα από την καρδιά μας όλους όσοι μας ελύπησαν, διότι μόνο έτσι θα συγχωρέσει κι εμάς ο Θεός. Η νηστεία είναι οδός, μέσω της οποίας βαδίζουμε προς την Ανάσταση. Ανάσταση σημαίνει νίκη κατά του θανάτου, νίκη κατά της αμαρτίας, νίκη κατά του διαβόλου. Μέσω της νηστείας γινόμεθα οι μεγαλύτεροι νικητές σε αυτόν τον κόσμο!», είπε χαρακτηριστικά ο Καθηγούμενος της Ιεράς Μονής Μεγάλου Σπηλαίου.

Και συνέχισε ως εξής: «Ο διάβολος δεν μπορεί να αναγκάσει κανέναν από εμάς να αμαρτήσει. Μπορεί μόνο να προτείνει την αμαρτία. Μπορεί να μας προσφέρει το ξίφος για να σκοτώσουμε τον εαυτό μας, καθώς ο ίδιος δεν μπορεί να μας φονεύσει. Ο Θεός δεν του δίνει αυτή τη δύναμη. Αλλά, αν δεχθούμε εμείς από αυτόν το ξίφος, αν δεχθούμε π.χ. τη φιλαργυρία, τον θυμό, τη ζήλεια, την πονηριά, την καταλαλιά και την κλοπή, τότε παίρνουμε στα χέρια μας το ξίφος και το καρφώνουμε στην καρδιά μας. Ο διάβολος προτείνει την αμαρτία και εμείς ή την αποδεχόμαστε ή την διώχνουμε. Αυτό σημαίνει πως, ή σκοτώνουμε τον εαυτό μας χωρίζοντας την ψυχή μας από τον Θεό, ή διώχνοντας την αμαρτία βαδίζουμε ολοταχώς προς την Ανάσταση του Κυρίου μας, προς τη νίκη. Την οριστική και τελεία νίκη κατά της αμαρτίας, κατά του θανάτου, κατά του διαβόλου!».

Λίγο πριν ολοκληρώσει ο Πανοσιολογιότατος Αρχιμανδρίτης αναφέρθηκε στις εξής πτυχές της νηστείας: Α) Η νηστεία δεν είναι αυτοσκοπός στη ζωή μας. Είναι όμως μέσο για την κατάκτηση και την πληρέστερη βίωση της αρετής. Είναι μέσο και τρόπος για να συγχωρέσουμε και να συγχωρεθούμε, να αγαπήσουμε και να αγαπηθούμε. Νηστεία που δεν συνοδεύεται από πρόοδο στην αρετή καταντά ένας απλός εξωτερικός τύπος θρησκευτικότητας. Β) Η νηστεία είναι άσκηση της θελήσεως και της ορέξεως. Δεν μπορεί να υπάρχει πρόοδος σε οποιοδήποτε τομέα στη ζωή μας, εάν δεν προσπαθούμε, δεν ασκούμεθα, δεν αγωνιζόμεθα! Έτσι λοιπόν για τη διαμόρφωση της ψυχικής μας ωριμότητας χρειάζεται αγώνας. Μόνο όσοι αγωνίζονται στολίζονται με τη Θεία Χάρη και κατορθώνουν να νικήσουν τα πάθη τους. Γ) Η νηστεία είναι πράξη λατρείας και ο Θεός χαίρεται και ευλογεί τον νηστευτή άνθρωπο. Νηστεία και προσευχή φέρνουν χαρίσματα πνευματικά. Η νηστεία και η προσευχή πορεύονται αντάμα. Η ελεημοσύνη συμπληρώνει το έργο του χριστιανού. Και τέλος, η εξομολόγηση με τη συχνή μας Θεία Μετάληψη επισφραγίζει την προσπάθειά μας. Νηστεία, προσευχή, ελεημοσύνη, εξομολόγηση, Θεία Κοινωνία, αυτά τα πέντε χρειαζόμαστε τώρα πορευόμενοι προς το Πάσχα. Και όλα αυτά πρέπει να στεφανωθούν με το στεφάνι της αγάπης, της συγνώμης, της αγαθοποιίας και της αγαθοεργίας.

Και κατέληξε με την εξής προτροπή: «Ας ρίξουμε μία ερευνητική ματιά μέσα μας. Ας στολίσουμε την ψυχή μας με τα στολίδια των αρετών, διότι αυτό είναι το μεγάλο νόημα της νηστείας. Η νηστεία της Μεγάλης Τεσσαρακοστής αρχίζει. Ας μας αξιώσει ο Θεός να διαπλεύσουμε με ψυχική ειρήνη το πέλαγος της αγίας νηστείας και να φτάσουμε να εορτάσουμε την Αγία Ανάσταση, το Πάσχα του Χριστού το σωτήριο. Το στάδιον των αρετών ηνέωκται. Οι βουλόμενοι αθλήσαι εισέλθετε…».

Στη συνέχεια ο σεπτός Ποιμενάρχης μας, αφού ευχαρίστησε τον π. Ιερώνυμο για την τιμητική του παρουσία και τον εποικοδομητικό του λόγο, ευχήθηκε στους πιστούς που είχαν κατακλύσει τον Ιερό Ναό καλή και ευλογημένη πορεία προς την Μεγάλη Εβδομάδα. Τέλος, θέλησε να ευχαριστήσει και δημοσίως τον πιο στενό συνεργάτη του, τον Πρωτοσύγκελο της Ιεράς Μητροπόλεώς μας, Αρχιμανδρίτη π. Ιωακείμ Βενιανάκη, ο οποίος, όπως ανέφερε, διακατεχόμενος από σεμνότητα, ταπεινότητα και εργατικότητα, καταβάλλει σε καθημερινή βάση υπεράνθρωπες προσπάθειες στον τομέα της διοίκησης. Σε ένδειξη ευγνωμοσύνης και ευχαριστίας προς το πρόσωπό του, ο Σεβασμιώτατος του προσέφερε ένα αντίγραφο της διακήρυξης του Παλαιών Πατρών Γερμανού που εκφώνησε στην Ιερά Μονή Αγίας Λαύρας την 8η (20ή) Μαρτίου 1821 και η οποία δημοσιεύθηκε στις 6 Ιουνίου 1821 στη γαλλική εφημερίδα «Le  Constitutionnel».

Ι. Μ. Καλαβρύτων

Σχόλια

Δεν υπάρχουν σχόλια ακόμα. You can be first to comment this post!

Write comment

Your data will be safe! Your e-mail address will not be published. Also other data will not be shared with third person. Required fields marked as *