Γιατί ο Κωνσταντίνος ονομάστηκε Μέγας;

Του Ιερομ. Ιωκείμ Οικονομίκου, Ιεροκήρυκα της Ι. Μ. Κίτρους

“Ο εν Βασιλεύσιν απόστολός σου Κύριε, Βασιλεύουσαν Πόλιν την χειρί σου παρέθετο… ” (Από το απολυτίκιο των Αγίων).   

Στις 21 Μαΐου η Εκκλησία μας, τιμά και εορτάζει με κάθε λαμπρότητα και μεγαλοπρέπεια την ιερά μνήμη των Αγίων ενδόξων Θεοστέπτων Μεγάλων Βασιλέων και Ισαποστόλων Κωνσταντίνου και Ελένης. Το ιερό αυτό ζεύγος, η μητέρα και ο γιός, στην πιο δύσκολη στιγμή της ανθρωπότητος, άλλαξαν τον ρούν της ιστορίας. Ήταν αυτοί πού καθιέρωσαν τον Χριστιανισμό μια ελεύθερη Θρησκεία απαλλαγμένη από τους διωγμούς πού μέχρι τότε είχε υποστεί από το ειδωλολατρικό κράτος.   

Τιμούμε τους δύο Ισαποστόλους και πρώτους Ρωμηούς Αυτοκράτορες, πού ίδρυσαν την Ανατολική Ρωμαίϊκη Αυτοκρατορία, αυτό πού σήμερα ονομάζουμε Βυζάντιο, αυτούς πού με τις ενέργειές τους και με την βαθιά τους πίστη στον Ένα και Μοναδικό Θεό, ξεκινώντας από την Αγία Ελένη ανακάλυψαν τα Ιερά Προσκυνήματα και Αγιάσματα της Αγίας Πόλεως των Ιεροσολύμων της Χριστιανοσύνης.  

Ο πρώτος Ρωμηός Αυτοκράτορας, ο πρώτος Χριστιανός Αυτοκράτωρ στην παγκόσμια ιστορία, ο πρώτος πού συγκάλεσε την Α’ Οικουμενική Σύνοδο στην Νίκαια της Βιθυνίας το 325 μ. χ., ο πρώτος πού ονονόμασε τον εαυτό του “δούλον του Θεού”, ο πρώτος πού η Εκκλησία τον ονόμασε “Επίσκοπον των εκτός”, η ιστορία, η Εκκλησία και το Γένος μας τον ονόμασαν Μέγα.

Γιατί όμως ο Κωνσταντίνος ονομάστηκε Μέγας;    

Πρώτον, διότι είδε ότι μετά την νίκη του στην γέφυρα της Μουλβίας έξω από την Ρώμη, η παλιά πρωτεύουσα του Κράτους, η αιωνία πόλη της Ρώμης είχε χάσει κάθε αίγλη και κάθε αξία. Η ίδια η Αυτοκρατορία, ήθελε μια ανανέωση και μια αρχή πάνω σε νέες βάσεις, σε νέο έδαφος, πολιτισμό, γλώσσα και θρησκεία. Γι’ αυτό και μεταφέρει την Πρωτεύουσα από την Ρώμη, στον μυχό της ελληνικής γής της Ανατολικής Θράκης, εκεί όπου οι αρχαίοι Μεγαρείς είχαν δημιουργήσει το Βυζάντιο. Αυτή η νέα Πρωτεύουσα, είναι η καρδιά της Ρωμηοσύνης – Ελληνισμού, η πηγή της υπάρξεώς μας, η έδρα της Μητρός Αγίας του Χριστού Μεγάλης Εκκλησίας, η αιωνία Βασιλεύουσα Κωνσταντινούπολη, τα εγκαίνια της οποίας έγιναν από τον ίδιο στις 11 Μαΐου του 330.   

Ονομάστηκε Μέγας, γιατί ήταν ο μόνος από τους υπολοίπους Συναυτοκράτορες του, νίκησε τους πάντες και δεν νικήθηκε ποτέ, είτε πολεμώντας τους εξωτερικούς εχθρούς, είτε και τους εσωτερικούς.    Ονομάστηκε Μέγας, διότι κατάφερε να συνενώσει το Κράτος με την Εκκλησία και να δημιουργήσει ένα ισχυρό δεσμό ανάμεσα στους δύο αυτούς κορυφαίους Θεσμούς της Αυτοκρατορίας.     

Ονομάστηκε Μέγας, διότι αναδιοργάνωσε το οικονομικό και φορολογικό σύστημα της Αυτοκρατορίας, κόβοντας ένα νέο νόμισμα πού για σχεδόν δέκα αιώνες ήταν το ισχυρότερο σε όλο τον τότε γνωστό κόσμο. 

Ονομάστηκε Μέγας, διότι έδωσε μια νέα πνοή στην διοίκηση του Κράτους, ενώ χώρισε τους στρατιωτικούς από τους πολιτικούς υπαλλήλους.   

Ονομάστηκε Μέγας, διότι με τους νέους Νόμους πού θέσπισε, κατήργησε τους διωγμούς εναντίον των Χριστιανών, τα βασανιστήρια, όπως την ρίψη λιωμένου μολυβιού, το τύλιγμα των ποδιών με δέρματα, τους ακρωτηριασμούς και άλλα. Για την κατάργηση όλων αυτών ο φίλος του  και ιστορικός Ευσέβιος Καισαρείας γράφει: “Τα αιματοβαμμένα θεάματα εν μέσω πολιτειακής ειρήνης και της οικιακής ησυχίας είναι απεχθή για το γούστο μας”.     

 Ονομάστηκε Μέγας, διότι ήθελε η νέα του Αυτοκρατορία να είναι διαποτισμένη από την διδασκαλία του Ευαγγελίου. Γι’ αυτό και καταργεί όλα τα προηγούμενα, διότι αντλούσε δύναμη από την διδασκαλία του Εσταυρωμένου, Αναστάντος, και Αναληφθέντος Ιησού Χριστού.   

Ονομάστηκε Μέγας διότι κατήργησε με Νόμο την βρεφοκτονία. Ενώ ο Ρωμαϊκός Νόμος προέβλεπε ότι “πετάμε όσα παιδιά γεννιούνται αδύναμα”, ο Μέγας Κωνσταντίνος όχι μόνο τον καταργεί, αλλά επιβάλλει μεγάλες ποινές στους γονείς πού αφήνουν τα παιδιά με ειδικές ανάγκες θα λέγαμε σήμερα, εκτεθειμένα στο δρόμο για να πεθάνουν.   

Ονομάστηκε Μέγας, γιατί προστάτεψε το απαραβίαστο του προσώπου. Για τον Μέγα Κωνσταντίνο, ο κάθε άνθρωπος είναι εικόνα Θεού, είναι μια ξεχωριστή προσωπικότητα. Γι’ αυτό απαγόρευσε το μαρκάρισμα των δούλων, αφού ο ίδιος είχε καταργήσει τον Θεσμό της δουλείας. 

Ονομάστηκε Μέγας, γιατί προστάτεψε τον θεσμό της οικογενείας, την οποία θεωρούσε το θεμέλιο και την βάση της Κοινωνίας. Καταδίκασε την μοιχεία, ανύψωσε την θέση της μητέρας, προστάτεψε τα παιδιά από την κατάχρηση της πατρικής εξουσίας, απαγόρευσε την τιμωρία της ατεκνίας, την οποία οι παλαιοί νόμοι την τιμωρούσαν.        

Ο Μέγας Κωνσταντίνος, είδε ότι η Αυτοκρατορία την οποία είχε κληρονομήσει, κατέρρεε. Για να την συνεχίσει, κάνει την ριζοσπαστικές τομές, λαμβάνοντας τα μηνύματα των καιρών του. Εκχριστιανίζει, ενοποιεί, αναδιοργανώνει όλους τους Θεσμούς, μεταφέρει την Πρωτεύουσα του σε ελληνικό έδαφος, στην Κωνσταντινούπολη, γιατί ήξερε καλά πώς ο ελληνισμός σε συνδυασμό με τον Χριστιανισμό, θα αποτελούσε την κινητήριο δύναμη για την Ρωμηοσύνη.   

Ονομάστηκε Μέγας, γιατί αποτελεί μέχρι και σήμερα ένα μοναδικό φαινόμενο Ηγέτου, παρά τις κατηγορίες πού δέχτηκε οι οποίοι θέλουν να αμαυρώσουν το έργο και την προσφορά του. Ακόμα και η Δύση, θέλοντας να παρομοιάσει τον Κάρολο, τον γνωστό και Καρλομάγνο με τον Μεγάλο Κωνσταντίνο, δεν μπόρεσε να το καταφέρει.   

Η προσωπικότητά του, είναι τόσο ισχυρή, ώστε δέκα Αυτοκράτορες της Ρωμηοσύνης έφεραν το όνομά του, αλλά και Πατριάρχες, Αρχιερείς, Πρίγκηπες και  Βασιλείς παλαιοί και νέοι, και εκατομμύρια χριστιανών σε όλο τον κόσμο.   

Ο Μέγας Κωνσταντίνος, αποτελεί ένα ηχηρό και ισχυρό παράδειγμα για όλους μας. Άρχοντες και αρχομένους. Οι τομές τις οποίες έκανε, αποτελούν αιωνία παραδείγματα για κάθε Κράτος, για κάθε Κυβερνήτη, εάν θέλει να λέγεται πολιτισμένο και ευνομούμενο.     

Ας παρακαλέσουμε, αυτόν τον Μέγα Αυτοκράτορα και Άγιο της Εκκλησίας μας, ιδιαιτέρως για την πατρίδα μας, για το Γένος μας, αυτό το ευλογημένο Βασιλικό Γένος των Ρωμηών, πού βρίσκεται σε μία δύσκολη καμπή της ιστορίας, αλλά και για την ίδια την Ευρώπη, εάν θέλει να έχει συνέχεια και ιστορική πορεία, να δεί με σοβαρότητα το έργο του Μεγάλου αυτού Ηγέτου και Αυτοκράτορος και να παραδειγματιστεί από την μακραίωνη πορεία του Βυζαντίου, που βασίστηκε επάνω σε γερά θεμέλια με τις πανανθρώπινες αξίες, και όχι επάνω σε καθαρά οικονομικά μοντέλα.   Να πρεσβεύει από τον Θρόνο του Θεού, να προστατεύει την Ρωμηοσύνη, την Πόλη του και όλους εμάς.

Διαβάστε ακόμα