Ο Μητροπολίτης Ταμασού Ησαΐας μετράει τα άστρα

Του Γιώργου Τζίβα

Ξεχωρίζει! Πώς να το κάνουμε διαφορετικά; Γνωρίζοντας από κοντά τον Μητροπολίτη Ταμασού και Ορεινής θα πρέπει να ομολογήσεις στον εαυτό σου, ότι από την πρώτη ματιά και από την πρώτη κουβέντα σε αιφνιδίασε θετικά. Τι εννοώ; 

Ο άνθρωπος έχει απίστευτο χιούμορ! Γνώρισα κι άλλους ιερωμένους, αλλά με τόσο πηγαίο και ανατρεπτικό χιούμορ κανέναν άλλο…

Είναι και το βλέμμα, το οποίο σε κοιτάζει, σε παρακολουθεί χωρίς καχύποπτες σκιάσεις. Αυτό σε χαλαρώνει από την μια και σε ενεργοποιεί από την άλλη. «Εδώ θα μιλήσουμε ανοικτά», σκέφτεσαι και αυτόματα αισθάνεσαι την ανάγκη τις σκέψεις αυτές και τα συναισθήματα να τα ομολογήσεις ενώπιον του.

Είναι σχεδόν πάντα σε καλή διάθεση. Γιατί «σχεδόν»; Γιατί κανένας άνθρωπος θνητός δεν μπορεί να είναι μονίμως ευδιάθετος με τα όσα συμβαίνουν γύρω μας. Και συμβαίνουν τόσα μα τόσα πολλά. «Χάθηκε η κοινή λογική», μονολογεί ο μητροπολίτης. Βέβαια ένας πνευματικός άνθρωπος όπως ο Πανιερώτατος Ησαΐας όλα τα φιλτράρει μέσα από τον πνευματικό και Θεολογικό του φακό. Αλλά δεν χάνει ούτε στιγμή την ανθρώπινη και οικεία φύση του. Τα μικρά παιδιά εκεί στα κιόσκια δεν τον αφήνουν ήσυχο! Τους δίνει πάντα προτεραιότητα… 

Θεολογία όχι θρησκεία

Με κέντρισε, όταν σε μια από τις πολλές συνομιλίες μας, μου πρότεινε αντί για θρησκεία να χρησιμοποιούμε τον όρο Θεολογία. Γιατί έτσι, ρώτησα. Γιατί ο όρος Θεολογία είναι πέραν της θρησκείας και μας αποκαλύπτει έναν ορίζοντα ανοικτό που η θρησκεία δεν έχει…

Το Interstellar

Η συνάντηση αυτή έγινε μέσα στο πλαίσιο της συνεργασίας μας για την ανάπτυξη του οργανισμού Interstellar. Τι είναι το Interstellar; Ένας εντελώς καινούργιος μη κερδοσκοπικός οργανισμός, με στελέχωση από ανθρώπους της επιστήμης, των πανεπιστημίων και φυσικά της αστρονομίας και του Διαστήματος το οποίο όπως μας λέει ο μητροπολίτης Ησαΐας πάντα τον γοήτευε. 

Μάλιστα, σε μια επίσκεψη στον Κύκκο, μού έδειξε το πηγάδι στο οποίο ξάπλωνε δίπλα του τα βράδια, μικρός, και ατένιζε την μαγεία του ουρανού. «Από αυτά τα βράδια πριν πολλές δεκαετίες θαύμαζα την θεία δημιουργία και πάντα σκεφτόμουνα πως να πλησιάσω αυτόν τον θαυμαστό κόσμο. «Μέγας ει, Κύριε, και θαυμαστά τα έργα Σου και ουδείς λόγος εξαρκέσει προς ύμνο των θαυμασίων Σου». Που σημαίνει: Οι ουρανοί διηγούνται δόξα Θεού, ποίησίν δε χειρών αυτού αναγγέλλει το στερέωμα. Οι ουρανοί με την αρμονία και το κάλλος των διηγούνται εις κάθε άνθρωπο την δόξα και την σοφία του Θεού. Ο ουρανός, που σαν στερεός θόλος περιβάλλει την γη, διακηρύττει, ότι είναι έργον του παντοδυνάμου και πανσόφου δημιουργού. Τα ουράνια φανερώνουνε το μεγαλείο του Θεού και δείχνει το στερέωμα τα έργα που έχει φτιάξει.»

Πρόεδρος του ΚΕΝΘΕΑ

Το τηλέφωνο κτυπά ασταμάτητα και απαντά σε όλες τις κλήσεις. Δεν σταματά να ασχολείται με πολλά και διαφορετικά θέματα ταυτόχρονα. Είναι πρόεδρος του ΚΕΝΘΕΑ του οργανισμού για τις εξαρτήσεις. Νοιάζεται και θέλει να αναπτύσσει κάθε δραστηριότητα που κινητοποιεί τον άνθρωπο.

Μικρό αστεροσκοπείο

Στην αυλή της Μητρόπολης Ταμασού και Ορεινής, έφερε έναν θόλο αστρονομίας με το τηλεσκόπιο του. «Πάμε να τον δούμε από κοντά μου λέει». Ανοίγουμε το συρόμενο παράθυρο του θόλου κι ένα εντυπωσιακό αμερικάνικο τηλεσκόπιο CELESTRON αποκαλύπτεται. Είναι 14 ιντσών, μου λέει, και επανερχόμαστε στην κουβέντα για το Πλανητάριο Κύπρου που δεσπόζει στην εξωτερική αυλή της Μητρόπολης. 

Ο Βιατισλάβ Ζαρένκοφ

Γιατί ένα τόσο τεράστιο Πλανητάριο εδώ, ρωτάω με αληθινό ενδιαφέρον. «Γιατί ήταν μέσα στα παιδικά μου όνειρα, απαντά και τώρα που μεγάλωσα θέλω να το δω πραγματοποιείται». 

Μα είναι πολλά τα έξοδα για ένα Πλανητάριο ισάξιο των ευρωπαϊκών, συνεχίζω εγώ και αναπόφευκτα η κουβέντα φτάνει στον μεγάλο επενδυτή και χορηγό του Πλανητάριου Κύπρου, Ρωσοκύπριο Βιατισλάβ Ζαρένκοφ. Ο επενδυτής ζει στην Κύπρο εδώ και είκοσι χρόνια, έχει την κυπριακή υπηκοότητα και είχε κι αυτός την επιθυμία να ανεγείρει ένα πολύ καλό Πλανητάριο. Του χρωστάμε πάρα πολλά του κ Ζαρένκοφ για την γενναιοδωρία και την στήριξη του». 

Πίστη κι επιστήμη

Πως τα καταφέρνετε να συνδυάζετε την πίστη και την επιστήμη, ρωτάω και η απάντηση έρχεται καθαρή και ξάστερη: « Η γνώση της επιστήμης είναι δώρο Θεού και ο άνθρωπος δεν μπορεί να την παραγκωνίζει».

Από το τηλεσκόπιο και τα ουράνια σώματα υποχωρώ κάπως άτακτα και τον… γειώνω στην πανδημία του κορωνοϊού. «Ευτυχώς που η επιστήμη έτρεξε ταχύτατα και με ένα τεράστιο άλμα κατασκεύασε τα εμβόλια, λέει. Είμαστε ευγνώμονες στους επιστήμονες στους ιατρούς και τους νοσηλευτές. Για όσους δεν εμβολιάζονται έχω να πω μόνο “γρηγορείτε” και για τους αρνητές να ακούσουν επιτέλους την φωνή της επιστήμης που είναι φωνή της λογικής».

Για την αντίθεση

Επιμένω πως υπάρχει αντίθεση μεταξύ πίστης και επιστήμης αλλά ο Μητροπολίτης δεν μασάει τα λόγια του και ξεκαθαρίζει πως, για τον ίδιο αυτό είναι ένα δίλημμα ξεπερασμένο: «Δανειζόμενος με ακρίβεια τα λόγια του μεγάλου Θεολόγου καθηγητή αειμνήστου πατέρα Γεωργίου Μεταλληνού στην Ορθοδοξία η αντίθεση -και σύγκρουση- πίστεως (ή Θεολογίας) και επιστήμης δεν είναι αυτονόητη. Πρόκειται για ψευδοπρόβλημα διότι και η Ορθοδοξία στην αυθεντική της έκφραση και πραγμάτωση είναι επιστήμη, με διαφορετικό όμως γνωστικό αντικείμενο» Τι εννοείτε, ξαναρωτάω εγώ με αυτοσυγκράτηση. «Η Ορθόδοξη Θεολογία είναι επιστήμη και μάλιστα θετική, διότι έχει γνωστικό αντικείμενο και χρησιμοποιεί επιστημονική μέθοδο. Στην ορθόδοξη παράδοση διακρίνονται δύο γνώσεις ή σοφίες (Απόστολος Παύλος, ως τον Γρηγόριο Παλαμά και τον Ευγένιο Βούλγαρη). Υπάρχει η γνώση του ακτίστου (= Θεός) και η γνώση του κτιστού (= ο κόσμος ως κτίση και δημιουργία). Η γνώση του Θεού (θεογνωσία) είναι υπερφυσική και επιτυγχάνεται με την συνέργεια του ανθρώπου με τον Θεό. Η γνώση του κόσμου είναι φυσική και αποκτάται με την επιστημονική έρευνα. 

Τηλεσκόπιο – Θεοσκόπιο

-Οι φυσικές επιστήμες πώς συνάδουν με την Θεολογία;

Ότι συνεπώς είναι για τους φυσικούς επιστήμονες το τηλεσκόπιο ή το μικροσκόπιο, για τους επιστήμονες της πίστεως είναι η «καθαρά καρδία», που γίνεται ένα είδος «θεοσκοπίου». Η Θεολογία, ως λόγος περί του Θεού, μ’ αυτήν την προϋπόθεση, λειτουργεί ως θετική επιστήμη και όχι ως μεταφυσική, στοχαστική δηλαδή θεολόγηση. Οι φυσικές επιστήμες επιδιώκουν την θέαση του μακρόκοσμου και του μικρόκοσμου. Η επιστήμη της πίστεως στοχεύει στην θέα(ση) του Θεού, ως άκτιστου φωτός, δηλαδή στην θέωση.

philenews.com

Διαβάστε ακόμα