Σερρών Θεολόγος: «Κέντρο της ζωής μαςας γίνει ο θεάνθρωπος Χριστός!»

Με εκκλησιαστική λαμπρότητα και ιεροπρέπεια εορτάσθηκε και στις Σέρρες η μεγάλη Δεσποτική εορτή των Θεοφανείων.

Επίκεντρο του λειτουργικού εορτασμού της λαμπράς και μεγαλειώδους αυτής εορτής της αγίας πίστεώς μας, στην Εκκλησία των Σερρών, απετέλεσε ο ιερός Μητροπολιτικός Ναός Παμμ. Ταξιαρχών Σερρών, όπου, σήμερα,Σάββατο 6 Ιανουαρίου 2024, ιερούργησε και ετέλεσε την ακολουθία του μεγάλου Αγιασμού των υδάτων, ο Σεβ. Μητροπολίτης Σερρών και Νιγρίτης κ. Θεολόγος, συμπροσευχητικώς παρόντων των Βουλευτών του Νομού Σερρών κ. κ. Αν. Χατζηβασιλείου, Φ. Αραμπατζή, Θ. Λεονταρίδη και Κ. Μπούμπα, του Αντιπεριφερειάρχου Σερρών κ. Π. Σπυροπούλου, της Δημάρχου Σερραίων κ. Β. Μητλιάγκα,της Προέδρου του Δημοτικού Συμβουλίου Σερρών κ. Χ. Δρίγκα, των στρατιωτικών, αστυνομικών και λοιπών αρχών καθώς και του πιστού λαού του Θεού, που υπερεπλήρωσε τον Μητροπολιτικό Ναό της πρωτευούσης πόλεως του Νομού Σερρών.

Προ της τελέσεως της ακολουθίας του μεγάλου Αγιασμού, ανεγνώσθη το εόρτιο Μήνυμα του Σεβ. Ποιμενάρχου της των Σερρών και Νιγρίτης Εκκλησίας κ. Θεολόγου, στο οποίο μεταξύ άλλων ανέφερε: «ΜέτήνἑορτήτῶνΘεοφανείωνὁλοκληρώνεταιἕνας πλούσιος λα­τρευτικός κύκλος πού ἡ ἁγίαἘκκλησία μας ὀνομάζει‘’Ἅγιο Δωδεκαήμε­ρο’’. Ἡ ἑορτήτῶνΘεοφανείωνεἶναιἀπό τίς ἀρχαιότερεςἑορτέςτῆςἘκ­κλησίας μας καίἀναφέρεταιστή φανέρωση τῆςἉγίας Τριάδος κατά τήν Βάπτιση τοῦ Κυρίου μας ἸησοῦΧριστοῦστόνἸορδάνη ποταμό.

Ἡ μεγάλη σημερινή Δεσποτική πανήγυρις σηματοδοτεῖ επίσης και τήνἀπαρχήτοῦχριστιανικοῦ βα­πτίσματος διά τοῦὁποῖου ὁ πιστός ἄνθρωπος γίνεται τίμιον μέλος τοῦ Παναγίου Σώματος τοῦΧριστοῦ,τῆςἘκκλησίας,κατά χάριν ἀδελφόςτοῦ Κυρίου,Ἐκείνουὑπάρχοντος Πρώτου ἐνπολλοῖςἀδελφοῖς, κληρονόμος τῆς θείας βασιλείας καὶ συγκληρονόμος ἸησοῦΧριστοῦ, καθὼς μετέχει τῶνπολυτιμήτων προνομίων τῆς θεί­ας υἱοθεσίας. ΣτόνἸορδάνη ποταμό ὁ  Χριστός ἁγίασετήν φύση τῶνὑδά­των, ὥστενάεἶναι‘’ἁγιασμοῦδῶρον, ἁμαρτημάτωνλυτήριον, νοσημάτων ἀλεξιτήρι­ον, δαίμοσινὁλέθριον, ταῖςἐναντίαιςδυνάμεσινἀπρόσιτον’’.

Ἀκρόπολιςἑορτῶν ἡ σημερινὴἑορτὴκαὶ πανήγυρις λαμπρά.  Ἕναςἀπὸτοὺςσκοποὺςτῆς θείας Ἐνανθρωπήσεως, ἀλλὰκαὶτῆςἐπακολουθησάσης Βαπτίσεως τοῦ Κυρίου μας, ἦταν ἡ φανέρωσιςτοῦ μυστηρίου τοῦΤριαδικοῦΘεοῦ μας. Στήν Βάπτιση τοῦ Κυρίου μας στόνἸορδάνη ποταμό ἡ φωνὴτοῦ Πατρός μαρτυρεῖκαὶἐπιβεβαιώνειὅτι ὁ βαπτιζόμενος στὸνἸορδάνη ποταμό τὴνὥραἐκείνηεἶναι ὁ μονογενής Του ΥἱόςἐνῶτὸἍγιοΠνεῦμαὑπερίπταται‘’ὡσεὶπεριστερᾶ’’.

Ὁ ἅγιος Γρηγόριος ὁ Παλαμᾶςἀναλύειθεολογικότατακαὶ θαυμάσια γιατί ἐμφανίζεται ὁ ΤριαδικὸςΘεὸςτὴστιγμὴἐκείνη. Διδάσκει ὅτιὅπωςφανερώνεται ὁ ΤριαδικὸςΘεὸςκατὰτὴν δημιουργίατοῦἀνθρώπου, ἔτσιφανεροῦταικαὶ κατά τήν, διά τῆςἐνσάρκουΟἰκονομίας, ἀναδημιουργίατοῦἀνθρώπου. Ἡ δημιουργίατοῦἀνθρώπουεἶναικοινὴἐνέργειατοῦΤριαδικοῦΘεοῦ, ἀφοῦ‘’ὁ Πατήρ, δι’Υἱοῦ, ἐν Πνεύματι Ἁγίῳποιεῖτὰ πάντα’’.

Ἡ ἁγίαΓραφὴ διαβεβαιώνει ὅτι ὁ ΤριαδικὸςΘεὸς δημιούργησε τόνἄνθρώπο κατ’ εἰκόνακαί καθ’ ὁμοίωσιν: ‘’Ποιήσωμενἄνθρωπον κατ’ εἰκόναἡμετέρανκαὶ καθ’ ὁμοίωσιν’’ (Γεν. α’,26). Ἡ φανέρωση τοῦΤριαδικοῦΘεοῦκατὰτὴνἀνάπλασητοῦἀνθρώπου δείχνει καὶμιὰἄλληθεολογικὴἀλήθεια. Μόνον ὁ ἄνθρωποςἀπόὁλόκληρητήν κτίση μπορεῖνάεἶναιἐπίγειος μύστης καὶπροσκυνητὴςτῆςἉγίας Τριάδος, καθώς ἐκτίσθηκατ΄εικόνατοῦΤριαδικοῦΘεοῦ.

            Τὸθεότευκτον δημιούργημα, ὁ ἐνσμικρῷ μέγας, ὁ ἄνθρωπος, ἔχεινοῦ, λόγο καὶπνεῦμαποὺζωοποιεῖτό συνημμένο σῶμα. Ἔτσι, διὰτοῦθεουμένουἀνθρώπουἔχουμεκαὶτὴν μεταμόρφωση καὶτόνἁγιασμόὅληςτῆς κτίσεως.

Μαρτυρούμενος ὁ Υἱὸςἀπὸτὸνοὐράνιο Πατέρα, φανερώνεται ὅτιεἶναιτό‘’ἀπαύγασματῆς δόξης τοῦ Πατρός’’. ΣτὴνπρὸςἙβραίουςἐπιστολή του ὁ ἈπόστολοςΠαῦλοςχρησιμοποιεῖαὐτὴτὴν φράση γιὰνὰ δείξει τὴν θεότητα τοῦ Λόγου: ‘’Ὅς, ὤνἀπαύγασματῆς δόξης καὶχαρακτὴρτῆςὑποστάσεωςαὐτοῦ’’ (Ἐβρ. α’, 3). Ἡ λέξη ἀπαύγασμα δηλώνειτήνἐκπεμπομένηλάμψη. Χρησιμοποιεῖται ἡ λέξη ἀπαύγασμαγιὰνὰδηλωθοῦνμερικὲςθεολογικὲςἀλήθειες, ὅπωςτὶςἐκφράζει ὁ ἱερὸς Θεοφύλακτος. Πρῶτον, γιὰνὰφανεῖὅτι, ὅπωςτὸἀπαύγασμαγεννᾶταιἀπὸτὸνἥλιο, ἔτσικαὶ ὁ Υἱὸςγεννᾶταιαἰδίωςκαὶἀπαθῶςἀπὸτὸν Πατέρα, τήν πηγή τῆςθεότητος. Δεύτερον, γιὰνὰἀποδειχθεῖὅτιγεννᾶται ὁ Υἱὸςἀπαθῶςἀπὸτὸν Πατέρα, ὅπως ἡ λάμψη τοῦἡλίου. Τρίτον, ὅπως ὁ ἥλιοςμὲτὴνἀκτινοβολία του δὲνἐλαττώνεται, ἔτσικαὶ ὁ Πατὴρδὲνἐλλατώθηκε, γεννώντας τὸνΥἱό. Τέταρτον, ὅπως ἡ δόξα, τὸἀπαύγασματοῦἡλίου, εἶναιἀχώριστοἀπὸαὐτόν, ἔτσικαὶ ὁ Υἱὸςἐλλάμπειαἰδίως,ἀνάρχωςκαίἀχωρίστωςἀπὸτὸν Πατέρα.

Τὸ μεγαλύτερο πρόβλημα τῆςἐποχῆς μας εἰναιὅτι ὁ ἄνθρωποςθεωρεῖτόνἑαυτό τουὡςτό κέντρο τοῦ κόσμου. «Ὅλη ἡ πνευματυική προσπάθεια τοῦχριστιανοῦ δέον νάἀποσκοπεῖστὴνἀποβολὴτῆςἀνθρωποκεντρικῆς θεώρησης τῆςζωῆςκαὶτὴνἀπόκτησητῆςθεανθρωποκεντρικῆς θεώρησής της. Κέντρο τῆςζωῆς μας πρέπει νὰεἶναιὁ Θεάνθρωπος καὶὄχι ὁ ἄνθρωποςκαί μάλιστα ὁ ἐμπαθήςκαί σκοτισμένος ἄνθρωπος.

Λέγει ὁ ἅγιοςΠρόκλος, Πατριάρχης Κωνσταντινουπόλεως γιάτήν σημερινή μεγάλη ἑορτήτῶνΘεοφανείωντά παρακάτω ἐξαίσια: ‘’Ἐλάτελοιπὸννὰἰδεῖτε παράδοξα θαύματα. Ὁ Ἥλιοςτῆς δικαιοσύνης λούζεται στοῦἸορδάνητὰ νερά. Ἡ φωτιὰ βουτάει καὶ σμίγει μὲτὰ νερά. Καὶ ὁ Θεὸςἀπὸἄνθρωποἁγιάζεται. Σὺποὺἔρχεσαιδιὰτῆς Προνοίας Σου μέσα ἀπ᾿ ὅλατὰ κτίσματά Σου. Σὺποὺσυντηρεῖςτὸὕψοςτοῦ στερεώματος καὶἔντεχναὁδηγεῖςσὰνἥμεροἄλογομὲ χαλινάρι τὴντροχιὰτοῦἥλιου. Σὺποὺ βάζεις σὲ τάξη χωρὶς διόλου ν᾿ ἀνακατεύονταιτὰ πλήθη τῶνἀστέρωνκαὶμᾶςκερνᾶς πλούσια ἀγέραγιὰνὰἀναπνέουμεἀσταμάτητα ζωή. Σύ ποὺ ζεσταίνεις καὶζωογονεῖςτὴ μάννα γῆὥστενὰμᾶς χαρίζει τοὺς καρπούς της ὁλοχρονίς. Σὺποὺ δαμάζεις καὶσταματᾶςτὴν πολυκύμαντη θάλασσα ζώνοντάς την ὁλοτρόγυρα μ’ἕνα μικρούτσικο χαλινάρι ἀπὸἀμμοχάλικο. Σὺποὺ σπρώχνεις τὰνερὰἀπὸτῆςγῆςτὰ σπλάχνα καὶ φτιάχνεις τὶς πηγές. Σὺποὺκαθοδηγεῖςτὶς ποταμίσιες ὄχθεςνὰ πορεύονται χωρὶςχαμὸκαὶ περιπλάνηση ὡςτὴ θάλασσα’’.

Τό βαθύτερο νόημα τῆςΔεσποτικῆςἑορτῆςτῶνΘεοφανείων φανερώ­νεται σέ ἐκείνους πού θά καθαρίσουν μέτήν χάρη τοῦΘεοῦκαίτόνπρο­σωπικό τους ἀγώνα τίς αἰσθήσεις τους, ὥστενά γίνουν δεκτικοί τοῦ θείου φωτισμοῦκαίἁγιασμοῦ. Σέ ἐκείνους πού θά προσεγγί­σουν τό μεγάλο μυ­στήριο τῆς σωτηρίας ὄχινοησιαρχικά, ἀλλά βιωματικά μέ ταπείνωση καίμέὁδηγότήν πί­στη. Τότε θάδοῦνμέἔκπληξηκαί δέος ὅτιτάθεῖα γεγονότα πού σήμερα τιμᾶ ἡ Ἐκκλησία μας εἶναι τόσο κοντά μας καίἔχουννά δώσουν ἕνα μήνυμα σύγχρονο καίἐπί­καιρο.

Ὅλααὐτάτὰ θαυμάσιακαί μεγαλειώδηἀναλογιζόμενοι, ἄςἀφήσουμεἀπότό κέντρο τῆςψυχῆς μας νάἀνέβειστά χείλη μας ἡ δοξολογικὴ προσευχή πρόςτόν Κύριο καί Θεό μας λέγοντες: ‘’Μέγας εἶ, Κύριε, καὶθαυμαστὰτὰἔργα σου, καὶοὐδεὶς λόγος ἐξαρκέσειπρὸςὕμνοντῶνθαυμασίων σου!’’.

Ακολούθως, στις 11:30 το πρωΐ, στην τεχνητή λίμνη της κοιλάδος των Αγ. Αναργύρων Σερρών, τελέσθηκε από τον Σεβ. κ. Θεολόγο, η ιερά τελετή της καταδύσεως του Τιμ. Σταυρού και του Αγιασμού των υδάτων, με την συμπροσευχητική παρουσία των τα πρώτα φερόντων της πόλεως και του Νομού και χιλιάδων πιστών Σερραίων.

Εφέτος, του εξαιρετικού καιρού βοηθούντος, αρκετοί ήταν εκείνοι οι οποίοι έσπευσαν να βουτήξουν στα νερά της τεχνητής λίμνης, προκειμένου να ανασύρουν τον Τίμιο Σταυρό.

Ο πρώτος από αυτούς έλαβε ως ευλογία από τον Σεβασμιώτατο έναν  χρυσό σταυρό, ενώ στουςυπολοίπουςεχάρισε μαζί με την ευλογία του και από μία εικόνα της Παναγίας «Πονολυτρίας», ευχόμενος χρόνια πολλά, ευλογημένα, φωτισμένα και άγια.

Στον σύντομο χαιρετισμό του προς το πυκνώς συγκεντρωμένο πέριξ της λίμνης πλήθος, ο Σεβ. Ποιμενάρχης των Σερρών και της Νιγρίτης κ. Θεολόγος ανέφερε: «Με πίστη στο Χριστό, αλληλεγγύη, ανθρωπιά, αλληλοκατανόηση, ενωμένοι, φωτισμένοι και αγιασμένοι, να πορευθούμε για να αγωνισθούμε για ένα φωτεινό και ελπιδοφόρο μέλλον για την πόλη, την Πατρίδα, τον κόσμο. Χρόνια πολλά Σερραίες και Σερραίοι αδελφοί μου, ευλογημένα και φωτισμένα, με την χάρη του επιφανέντος Κυρίου μας. Αμήν!».

Διαβάστε ακόμα