Κύκκου: “Η Ορθόδοξη Εκκλησία αποτελεί την πεμπτουσία και την ψυχή του έθνους μας”

Πανηγυρικά, με κάθε εκκλησιαστική επισημότητα και λαμπρότητα εορτάστηκε την Κυριακή, 24 Μαρτίου 2024, η Α΄ Κυριακή των Νηστειών, η Κυριακή της Ορθοδοξίας, η ημέρα κατά την οποία η Αγία μας Εκκλησία γιορτάζει την αναστήλωση των ιερών εικόνων στην Κωνσταντινούπολη, την τελική ήττα της εικονομαχίας και τη νίκη έναντι όλων των αιρέσεων και των μεγάλων πολεμίων της Ορθοδόξου Πίστεως.

Στον Ιερό Ναό αγίου Προκοπίου, Μετόχιον της Ιεράς Βασιλικής και Σταυροπηγιακή Μονής της Ελεούσας του Κύκκου στη Λευκωσία, τελέσθηκε λαμπρή Αρχιερατική θεία Λειτουργία, ιερουργούντος του Πανιερωτάτου Μητροπολίτου Κύκκου και Τηλλυρίας κ. Νικηφόρου, πλαισιούμενου από πατέρες της Αδερφότητας της Μονής και κληρικούς της Μητροπόλεως.

Κατά τη διακονία του λόγου, ο Πανιερώτατος, με τη μεστή θεολογικών νοημάτων ομιλία του, αφού αναφέρθηκε στα ιστορικά γεγονότα και τις διαμάχες της εποχής της εικονομαχίας, ανέπτυξε, στη συνέχεια, το μήνυμα της μεγάλης εορτής, σημειώνοντας ότι: «Για την Εκκλησία μας το πρόβλημα της εικονομαχίας ήταν κυρίως θεολογικό. Υπερμαχώντας για τις εικόνες, αγωνιζόταν για το ίδιο το θεμέλιο της χριστιανικής θρησκείας, που είναι το δόγμα της ενανθρωπήσεως του Θεού.

»Η άρνηση των εικονομάχων, να δεχθούν την απεικόνιση του θεανδρικού προσώπου του Χριστού, είναι ταυτόσημη με την άρνηση της θεανθρώπινης υποστάσεώς του. Μία τέτοια όμως άρνηση, τονίζει ο μεγάλος Ρώσος Θεολόγος Παύλος Ευδοκίμωφ, “καταστρέφει όλη την οικονομία της σωτηρίας, εξορίζει τον Θεό στον ουρανό, και αφήνει τον άνθρωπο γυμνό και απελπισμένο στην ερημιά του κόσμου”.

»Προσκυνούμε, λοιπόν, τις ιερές εικόνες», πρόσθεσε, «όχι γιατί αποδίδουμε την προσκύνηση στην ύλη, αλλά δια της ύλης αποδίδουμε την προσκύνηση στα εικονιζόμενα πρόσωπα. “Ἡ γάρ της εἰκόνος τιμή ἐπί τό πρωτότυπον διαβαίνει”, τονίζει ο Μέγας Βασίλειος».

Ο Κύκκου Νικηφόρος στηριζόμενος στον Πατερικό λόγο των Αγίων Ιωάννη Δαμασκηνού, Μεγάλου Βασιλείου και Ιωάννου Χρυσοστόμου, αλλά και στη γραφίδα του Φώτη Κόντογλου, αναφέρθηκε και στον σπουδαίο παιδαγωγικό σκοπό των ιερών εικόνων, σημειώνοντας ότι: «Πρέπει, επίσης, να προσκυνούμε, για να αγιαζόμαστε, και διάφορα ρούχα αγίων και μαρτύρων της Εκκλησίας μας, γιατί η χάρη και η ενέργεια του Αγίου Πνεύματος, διαμέσου της ψυχής και του σώματος των αγίων, μεταδίδεται και σε αυτά». 

Ο Πανιερώτατος Ποιμενάρχης της του Κύκκου Μητροπόλεως και Μονής κατέθεσε, ακολούθως, δύο σχετικά Αγιογραφικά παραδείγματα, αλλά και κάποια άλλα παραδείγματα από την ιστορική διαδρομή της Εκκλησίας, στα οποία μαρτυρείται ότι «η χάρη και η ενέργεια του Αγίου Πνεύματος, διαμέσου της ψυχής και του σώματος των αγίων, μεταδίδεται» και δια των διαφόρων ρούχων και αντικειμένων των αγίων και μαρτύρων της Εκκλησίας μας και γι’ αυτό θα πρέπει να τιμούμε και να προσκυνούμε, για να αγιαζόμαστε και να ανεφοδιαζόμαστε πνευματικά.

Στο σημείο αυτό, ο Κύκκου Νικηφόρος επεσήμανε εμφαντικά ότι θα πρέπει, «προκειμένου να μην σκανδαλίζουμε τους πιστούς, να αποφεύγεται η εμπορευματοποίησή τους, όπως πρέπει να αποφεύγονται και οι υπερβολές, κατά τις υποδοχές τους.

»Και λόγου γενομένου περί σκανδαλισμού δεν θα μπορούσα να μην αναφερθώ στα όσα φοβερά και εμετικά βλέπουν καθημερινά το φως της δημοσιότητας, και αφορούν σε ορισμένους επίορκους μοναχούς, στην αρτιπαγήσα (προ διετίας περίπου) ιερά Μονή Οσίου Αββακούμ στο χωριό Φτερικούδι, οι οποίοι δεν στάθηκαν στο ύψος τους, και με τις παρεκτροπές τους κατασκανδαλίζουν το χριστεπώνυμο πλήρωμα της Εκκλησίας μας, και δίνουν δυστυχώς την ευκαιρία σε ’κείνους που λέγουν, πως είναι τάχα ορθόδοξοι χριστιανοί, αλλά στην πραγματικότητα είναι οι χειρότεροι εχθροί της, στους άθεους δηλαδή και τους αιρετικούς, τους προβατόσχημους αυτούς λύκους, που παρουσιάζονται, ως κατασκανδαλισμένοι δήθεν, ορθόδοξοι χριστιανοί, που στόχο όμως έχουν όχι την “κάθαρση”, όπως διατυμπανίζουν, αλλά την ξεθεμελίωση και την απόρριψη της Ορθοδόξου Εκκλησίας».

Ο Πανιερώτατος επεσήμανε, ακόμη, τον ρόλο των ΜΜΕ και των κοινωνικών δικτύων στην υπερπροβολή των γεγονότων και στην παράταση του σκανδαλισμού των πιστών και του ταλανισμού επί μακρόν της Εκκλησίας και με τον αγιογραφικό και αγιοπατερικό του λόγο υπογράμμισε και υπέδειξε τη βαρύτητα που ενέχει, ενώπιον Θεού και ανθρώπων, το αμάρτημα αυτό.

«Η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει τους μηχανισμούς και τη δύναμη να επιτύχει την αυτοκάθαρση της, να θεραπεύσει τις πληγές της με τη δίκαιη τιμωρία των ενόχων σκανδαλισμού, με βάση τους ιερούς Κανόνες και τον Καταστατικό Χάρτη της Εκκλησίας μας, και δεν χρειάζεται τους αυτόκλητους ιεροεξεταστές, που στόχο έχουν να παρασύρουν τον λαό μας και, ει δυνατό, ολόκληρο το έθνος μας, όχι μόνο στην κατάκριση των συγκεκριμένων επιόρκων, αλλά και στην άρνηση της Ορθοδοξίας, στην κατεδάφιση της Εκκλησίας, αποσιωπώντας εσκεμμένα το επιτελούμενο από την Εκκλησία πολυδιάστατο εθνικό, θρησκευτικό, πνευματικό, κοινωνικό, πολιτιστικό και φιλανθρωπικό έργο», τόνισε.

Υπογράμμισε, επίσης, ότι «η Ορθόδοξη Εκκλησία έχει απομείνει το έσχατο σημείο ενότητας, όχι μόνο του κυπριακού Ελληνισμού, αλλά και όλης της ρωμιοσύνης» και πως «αν αφήσουμε να γκρεμιστεί μέσα μας η Ορθοδοξία, τότε θα υπογράψουμε την καταδίκη μας. Θα οδηγηθούμε σε αδιέξοδο. Θα έχουμε ανοίξει την πύλη του αφανισμού μας. Η στέρηση του έθνους μας από την Εκκλησία του, από τη μεταφυσική του παρηγοριά, θα το οδηγήσει στην ηθική παραφροσύνη, στην πνευματική ασφυξία, στον αληθινό θάνατο».

Κατακλείοντας τον εμπνευσμένο, τολμηρό και υπεύθυνο λόγο του, ο Μητροπολίτης Κύκκου επεσήμανε ότι επιβάλλεται η ενεργοποίηση όλων των Ελλήνων, για να ανακοπούν τα καταχθόνια σχέδια όλων όσων επιχειρούν να εκμηδενίσουν το έργο και να κλονίσουν εκ θεμελίων τη μοναδική «εθνοποιό δύναμη», όπως χαρακτήρισε την Ορθόδοξη Εκκλησία.

«Χωρίς το φως του Χριστού, του οποίου η άσβεστη λυχνία είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία, δεν μπορούμε να ξαναβρούμε τον χαμένο εαυτό μας. Δεν υπάρχει άλλη δύναμη, για να ανακόψει την περαιτέρω κατολίσθησή μας στο νοσογόνο τέλμα της σήψεως, από την Ελληνορθόδοξή μας παράδοση, της οποίας φρουρός ακοίμητος είναι η Ορθόδοξη Εκκλησία μας.

»Η Ορθόδοξη Εκκλησία μας, μέσα από μύριες όσες αντιξοότητες, από διωγμούς σκληρούς και αιματοχυσίες απερίγραπτες, εξακολουθεί να εκπέμπει μέχρι σήμερα τη γλυκειά και ανέσπερη ακτινοβολία της. Οι κήρυκες του θανάτου της Ορθοδοξίας, οι ορατοί και αόρατοι εχθροί της έρχονται και παρέρχονται, η πίστη όμως στην Ορθοδοξία μένει κυρίαρχη στις καρδιές εκατομμυρίων ανθρώπων. Οι πολέμιοί της πεθαίνουν, σβήνουν, λησμονούνται και μόνο η Ορθόδοξη Εκκλησία, επειδή έχει κυβερνήτη και πηδαλιούχο της τον Ιησούν Χριστόν, κατά τον ιερό Χρυσόστομο, “ποντίζεται” μεν, αλλά ουδέποτε “καταποντίζεται”.

»Όσοι πιστοί, ορθόδοξοι αδελφοί! Όσοι “νοιώθετε στα στήθη χαλασμό”, για τα μεγάλα ιδανικά της αγίας Ορθοδοξίας, σταθείτε εδραίοι κάτω από τα ιερά της λάβαρα και εργασθείτε. Ας εργασθούμε όλοι, για να προσανατολίσουμε τη ζωή του λαού μας προς την Αλήθεια, αφού προηγουμένως γίνει δικό μας βίωμα η Ορθοδοξία», πρόσθεσε για να ολοκληρώσει με την ευχή: «Στερέωσον, Κύριε, τνκκλησίαν, νκτήσωττιμίσουαματι».

Προ της Απολύσεως, εις ανάμνηση της αναστηλώσεως των εικόνων, και σύμφωνα με το Τυπικό της Αγίας μας Εκκλησίας, πραγματοποιήθηκε η πέριξ του Ιερού Ναού μεγαλόπρεπος Λιτάνευση των Αγίων Εικόνων και η ανάγνωση των προβλεπόμενων αποσπασμάτων του υπέρ της Ορθοδοξίας Συνοδικού, με τη μετοχή πλήθους πιστών. 

Λουκάς Α. Παναγιώτου

Διαβάστε ακόμα