Ὁ Ἑσπερινός τῆς Ἑορτῆς τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου στήν Πάτρα

Στόν Ἱερό Μητροπολιτικό Ναό Εὐαγγελιστρίας Πατρῶν, ἐτελέσθη ὁ μέγας Πανηγυρικός Ἑσπερινός ἐν πληθούσῃ Ἐκκλησίᾳ, χοροστατοῦντος τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱεροθέου προσκληθέντος πρός τοῦτο, ἐν ἀγάπῃ πολλῇ, ὑπό τοῦ Σεβασμιωτάτου Μητροπολίτου Πατρῶν κ. Χρυσοστόμου, συγχορατοῦντος τοῦ οἰκείου Ἱεράρχου καί τοῦ Θεοφιλεστάτου Ἐπισκόπου Κερνίτσης κ. Χρυσάνθου.

          Τόν Σεβασμιώτατο Μητροπολίτη Ναυπάκτου, προσεφώνησε μέ λόγους θερμούς, ἐν εὐχαριστίαις ἀπό καρδίας διά τήν ἀποδοχή τῆς προσκλήσεως, ὁ Σεβασμιώτατος Πατρῶν καί ἐτόνισε ὃτι ὁ φιλοξενούμενος Ἱεράρχης ἀποτελεῖ καθαρή καί διαγεύστατη θεολογική φωνή στήν ἐποχή μας, ἀκολουθώντας τούς Ἁγίους καί Θεοφόρους Πατέρας καί Διδασκάλους τῆς Ἁγίας μας Ἐκκλησίας.

            Τόν θεῖο λόγο ἐκήρυξε θεολογικότατα ὁ Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Ναυπάκτου καί Ἁγίου Βλασίου κ. Ἱερόθεος, ὁ ὁποῖος, μεταξύ τῶν ἂλλων, ἀνέφερε τάἑξῆς:

            « ἑορτή τοῦ Εὐαγγελισμοῦ τῆς Θεοτόκου εἶναι  ἀρχή τοῦ μυστηρίου τῆς θείας Ἐνανθρωπήσεωςπού χαρακτηρίζεται ἀκόμη καί μυστήριο τῆς θείαςΟἰκονομίαςτό πῶς οἰκονόμησε  Θεός τήν σωτηρία τοῦ ἀνθρώπου Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦ προσέλαβε τήν ἀνθρώπινη φύσηΤιμᾶμε τήν Ὑπεραγία Θεοτόκοδιότι αὐτή  ἕνωση ἔγινε στήν εὐλογημένη κοιλία τηςγι‘ αὐτό καί λέγεται ΘεοτόκοςΚαί ἔτσι τιμᾶται ἀπό τήν Ἐκκλησία.

ἅγιος Διονύσιος  Ἀρεοπαγίτης ὁποῖος παρευρέθηκε μαζί μέ τόν ἅγιο Ἱερόθεοτόν ἅγιο Τιμόθεο καί τούς Ἀποστόλους στήν Κοίμηση τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκουγράφει γιά τήν ἐνανθρώπηση τοῦ Χριστοῦ: «Καί τό πάσης θεολογίας ἐκφανέστατον  καθ‘ ἡμᾶς Ἰησοῦ θεοπλαστία καί ἄῤῤητός ἐστί λόγῳ παντί καί ἄγνωστος νῷπαντί καί αὐτῷ τῷ πρωτίστῳ τῶν πρεσβυτάτων ἀγγέλων».

Αὐτόσημαίνει ὅτι  ἐνανθρώπηση τοῦ Υἱοῦ καί Λόγου τοῦ Θεοῦ (« καθ‘ ἡμᾶς Ἰησοῦ θεοπλαστία») πού εἶναι τό ἐπιφανέστερο γεγονός ὅλης τῆς θεολογίαςεἶναι ἄρρητηστόν λόγο καί ἄγνωστη στόν νοῦἀκόμη καί στόν πρῶτο ἀπό τούς ἀνωτάτους ἀγγέλουςΓνωρίζουμε ὅτι ἐνηνθρώπησε  Υἱός καί Λόγος τοῦ Θεοῦἀλλά δένμποροῦμε νά κατανοήσουμε λογικά αὐτό τό μυστήριο.

Συνεχίζειὅτι αὐτό τό γεγονός τό παραλάβαμε μέ μυστικό τρόποἀλλά ἀγνοοῦμε τό πῶς διαπλάστηκε ἀπό τά παρθενικά αἵματα μέ διαφορετικό τρόπο ἀπό τόν κατά φύση νόμοκαί πῶς πέρασε ἀβρόχως τήν ὑγρή καί ρευστή οὐσία μέ τά πόδια πού ἔχουν σωματικό ὄγκο καί ὑλικό βάροςκαί ὅλα τά ἄλλα πού ἀνήκουν στήν ὑπερφυῆ φυσιολογίατοῦ Ἰησοῦ.

Ἔπειτα γράφει ὅτι αὐτό τό θέμα τό συζήτησε μέ τόν κλεινό καθηγητή του Ἱερόθεο, ὁ ὁποῖος τό παρέλαβε ἀπό τήν ἔρευνα πού ἔκανε, τό μυήθηκε ἀπό κάποια θεία ἔμπνευση καί ὄχι μόνον τά ἔμαθε, ἀλλά ἔπαθε τά θεῖα, ἔπειτα ἀπό πολλή ἄσκηση καί τά κατέγραψε στό σύγγραμμά του «Θεολογικές Στοιχειώσεις».


Αὐτό εἶναι σημαντικό, γιατί ἡ Ἐκκλησία θεολογεῖ γιά τόν Χριστό καί τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο μέ ἕναν τρόπο ἀποφατικό. Γιά τόν Χριστό ἀποφάνθηκε ὅτι οἱ δύο φύσεις ἑνώθηκαν «ἀσυγχύτως, ἀτρέπτως, ἀδιαιρέτως, ἀχωρίστως», καί γιά τήν Ὑπεραγία Θεοτόκο ὅτι συνέλαβε, κυοφόρησε καί γέννησε τόν Χριστό «ἀσπόρως, ἀκόπως, ἀφθόρως». Χρησιμοποίησε ἀποφατικές ἐκφράσεις γιά νά δηλώση ὅτι εἶναι μυστήριο. Αὐτό ὅμως δέν εἶναι ἀγνωστικισμός, ἀφοῦ οἱ ἅγιοι βιώνουν τά ἀποτελέσματα πού εἶναι ἡ θέωση καί γίνονται θεούμενοι.

Αὐτή εἶναι ἡ θεολογία τῆς θείας ἐνανθρωπήσεως. Καί ὅμως πολλοί τήν πλησιάζουν στοχαστικά, λογικά καί φανταστικά καί μέ τήν βία πού ἀσκεῖ ἐπάνω στίς ἱερές εἰκόνες τῆς Ὑπεραγίας Θεοτόκου ἡ λεγόμενη μοντέρνα τέχνη.

Ἐμεῖς πλησιάζουμε αὐτό τό μυστήριο μέ σιωπή, μέ δοξολογία, μέ προσευχή. Στεκόμαστε μέ εὐλάβεια μπροστά στήν εἰκόνα, ἀνάβουμε τό κεράκι μας, προσευχόμαστε, κάνουμε τόν σταυρό μας, ἀσπαζόμαστε τήν εἰκόνα καί ἡ τιμή μας ἀνάγεται στό πρωτότυπο καί ἀναφωνοῦμε: «Δόξα σοι, Κύριε, δόξα σοι».

Διαβάστε ακόμα