Τό πρωΐ τῆς Κυριακῆς 18 Μαΐου, ὁ Ὄρθρος ἄρχισε στίς 7.00 π.μ. Χοροστάτησε ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης Φιλίππων κ. Στέφανος, ὁ ὁποῖος καί προέστη τῆς πολυαρχιερατικῆς θείας Λειτουργίας πού ἀκολούθησε.
Ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης Φιλίππων στήν ὁμιλία του, ἀφοῦ εὐχαρίστησε τόν Σεβασμ. Μητροπολίτη μας γιά τήν εὐγενική σκέψη καί πρόσκληση νά τούς προσκαλέσει στίς ἐκδηλώσεις ὥστε νά συμπανηγυρίσουν καί νά συλλειτουργήσουν ὅλοι μαζί τήν ἁγία Φωτεινή, ἐξήγησε τόν λόγο γιά τόν ὁποῖο εἶναι ἰδιαιτέρως συγκινημένος: Σέ αὐτό τόν Ναό ἀναγνώσθηκε τό Συνοδικό Γράμμα γιά τήν ἁγιοποίηση τοῦ ἐθνοϊερομάρτυρος Χρυσοστόμου καί τῶν σύν αὐτῷ, καθώς ἐπίσης καί τό ὅτι ὁ Χρυσόστομος ὁ Β’ ὁ Χατζησταύρου ὑπῆρξε διάκονος τοῦ Μητροπολίτου Χρυσοστόμου Καλαφάτη στή Δράμα καί μετέπειτα Μητροπολίτης Φιλίππων κατά τή χρονική περίοδο ἀπό τό 1924 ἕως τό 1962. Ἦταν αὐτός πού μερίμνησε γιά τήν ἀποκατάσταση τῶν προσφύγων στήν Ἑλλάδα, ἀφοῦ ἤδη τούς εἶχε προστατέψει ἀπό βιαιότητες στή Μικρασία.
Κανείς ἀπό τούς εὐαγγελιστές δέν καταγράφει τό γεγονός τῆς συνάντησης τοῦ Ἰησοῦ μέ τή Σαμαρείτιδα, ἐκτός ἀπό τόν Ἰωάννη, ὁ ὁποῖος μέ κάθε λεπτομέρεια περιγράφει τό γεγονός τῆς συνάντησης στό τέταρτο κεφάλαιο τοῦ Εὐαγγελίου του, κάτι πού σημαίνει ὅτι ἦταν παρών σέ ὅλο τό γεγονός, τόσον αὐτός ὅσο καί ἄλλοι μαθητές τοῦ Κυρίου.
Τό πηγάδι τοῦ Ἰακώβ ὑπάρχει δεκαοκτώ αἰῶνες πρίν ἀπό τόν ἐρχομό τοῦ Χριστοῦ στόν κόσμο. Τούς Σαμαρεῖτες δέν τούς ἤθελαν, καθώς λόγω τοῦ συγκρητισμοῦ πού εἶχαν ἀποδεχθεῖ, εἶχαν γίνει εἰδωλολάτρες, σέ ἀντίθεση μέ τούς Ἰουδαίους, πού ἦταν οἱ πλέον σταθεροί στήν πίστη τῶν πατέρων τους. Ἀνάμεσα στίς δύο περιοχές τῆς Παλαιστίνης βρίσκεται ἡ Συχάρ.
Γίνεται δέκτης τῆς σπουδαιότερης θεολογίας που θά μποροῦσε νά δεχτεῖ κάποιος ἄνθρωπος. Ζητάει νερό, Αὐτός πού «ἐν ὕδασι τήν γῆν» ἐκρέμασε. Κατά τήν ἐπιστήμη τῆς ἐποχῆς, ἡ γῆ ἦταν ἐπίπεδη καί μέ κάποιο τρόπο τά νερά «κρέμονταν». Αὐτός ὁ διάλογος δείχνει τήν καθαρότητα τῆς καρδιᾶς τῆς Σαμαρείτιδος, ὅπως τό νερό πού ἀντλοῦσε ἀπό τό πηγάδι, παρότι τό παρελθόν της δέν ἦταν καί τόσο καθαρό.
Ποιό, ὅμως, εἶναι τό σωστό; Ποῦ νά πιστεύουμε τόν Θεό; Πνεῦμα ὁ Θεός, καί «ὅπου θέλει πνεῖ». Ἡ Ἄκτιστη Χάρη ἐπιτρέπει στό Ἅγιο Πνεῦμα νά βρίσκεται παντοῦ καί παντοῦ νά δοξάζεται ὁ Θεός.
Ἔγινε ἴση μέ τούς Ἀποστόλους, καί καθότι πολύτεκνη, μαρτύρησε μέ ὅλες τίς ἀδελφές της καί τά δύο παιδιά της. Ὅπως μαρτύρησαν καί τόσοι Μικρασιάτες καί Πόντιοι, τῶν ὁποίων αὔριο τιμοῦμε τήν Γενοκτονία, στίς 19 Μαΐου.
Ἄς κοιτάξουμε τήν ψυχή μας, τήν καρδιά μας, τό σῶμα μας γιά νά εἴμαστε θαρραλέοι, γενναῖοι γιά νά ὁμολογοῦμε τόν Χριστό, ὁ Ὁποῖος εἶναι «χθές καί σήμερον ὁ αὐτός καί εἰς τούς αἰῶνας».
Κατακλείοντας τό κήρυγμά του ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης Φιλίππων εὐχαρίστησε τούς πολιτικούς ἄρχοντες καί τά παιδιά πού μέ τόση ὑπομονή παρέστησαν στή θεία Λειτουργία, κάποιο ἀπό αὐτά νά γίνει κάποτε… ἁγία Φωτεινή, ἅγιος Φωτεινός καί ἅγιος Ἰωάννης ὁ Χρυσόστομος!
Πρό τοῦ «Δι᾽ εὐχῶν» ὁ Σεβασμ. Μητροπολίτης μας εὐχαρίστησε πάλι τούς δύο Ἀρχιερεῖς πού ἀποδέχθηκαν τήν πρόσκληση καί ἦρθαν στήν φετινή μας Πανήγυρη ἀπό τίς δύο ἀκριτικές ὅσο καί ἱστορικές τους Μητροπόλεις.











