Η εορτή της Παναγίας Βλαχερνών στην Κέρκυρα

Την Τετάρτη, 2 Ιουλίου 2025, ημέρα εορτής της Καταθέσεως της Τιμίας Εσθήτος της Υπεραγίας Θεοτόκου εν Βλαχέρναις, ο Σεβασμιώτατος Μητροπολίτης Κερκύρας, Παξών και Διαποντίων Νήσων, κ. Νεκτάριος, λειτούργησε και ομίλησε στον πανηγυρίζοντα Ιερό Ναό Υπεραγίας Θεοτόκου Βλαχερνών στο προάστιο Γαρίτσα της πόλεως της Κέρκυρας. Η εν λόγω εορτή πανηγυρίζεταιμε ιδιαίτερη λαμπρότητα στην Κέρκυρα καθώς υπάρχουν πολλοί Ιεροί Ναοί και Ιερές Μονές αφιερωμένες στην Παναγία Βλαχερνών.

Η καθιέρωσης αυτών των Ιερών Ναών προήλθε από την εποχή κατά την οποία έφθασε η Ιερή εικόνα της Παναγίας δια θαλάσσης στον όρμο της Γαρίτσας, εκ Κωνσταντινουπόλεως, όπου και κτίσθηκε ο πρώτος Ιερός Ναός αφιερωμένος στην Παναγία. Μαζί με τον Σεβασμιώτατο λειτούργησαν ο Πρόεδρος του Εκκλησιαστικού Συμβουλίου του Ιερού Ναού, Πρωτοπρεσβύτερος Αθανάσιος Κοκκινόπουλος, καθώς και ιερείς εκ των πλησιόχωρων ενοριών και οι Διάκονοί του.Κατά την ομιλία του, ο Σεβασμιώτατος, απευθυνόμενος στο πολυπληθές εκκλησίασμα, έλαβε αφορμή από το ευαγγελικό ανάγνωσμα της εορτής και συγκεκριμένα, από το στίχο «ἰδοὺ γὰρ ἀπὸ τοῦ νῦν μακαριοῦσί με πᾶσαι αἱγενεαί» (Λκ 1, 48). Αυτός ο προφητικός λόγος της Παναγίας μας αναφέρεταιστη μεγάλη ευλάβεια και τιμή που επρόκειτο να εκδηλώσουν οι Χριστιανοί προς το πρόσωπό Της, καθώς αυτή αποτελεί πρότυπο μητέρας, καταξιωμένης γυναίκας, πίστης και υπακοής στο θέλημα του ίδιου του Θεού. Η αγία μας Εκκλησία πάντοτε, μέσω του προσώπου της Παναγίας, απευθυνόταν με ιδιαίτερο σεβασμό στις γυναίκες. Τούτη η στάση, βρίσκεται σε αντίθεση με τιςθέσεις σύγχρονων κινημάτων τα οποία αλλοιώνουν τις διαχρονικές έννοιες και αρετές που περιβάλλουν το πρόσωπο της γυναίκας και όπως ανέφερεχαρακτηριστικά ο κ. Νεκτάριος «τείνουν να αποξενώνουν τη μητέρα από τη μητρότητα, τη συζυγία από τη σύζυγο» και να απομακρύνουν από την αρετή της ενδοσυζυγικής πίστης τις σύγχρονες γυναίκες, κατευθύνοντάς τες προςάλλες ατραπούς νεωτερικότητας.

Επίσης, η Παναγία μας αποτέλεσε το μέσον εκείνο με το οποίοπραγματοποιήθηκε το προαινώνιο σχέδιο της σωτηρίας του ανθρώπου, μέσωτης ενανθρώπηση του Υιού και Λόγου του Θεού. Όμως, όπως λένε οι Πατέρες της Εκκλησίας μας, η πτώση των πρωτοπλάστων και η διακοπή της αγαπητικής κοινωνίας τους με τον Θεό, είχε προέλθει δια της Εύας, η οποία συγκατατέθηκεστον πειρασμό και παρέσυρε τον Αδάμ προτρέποντάς τον να αυτονομηθεί ώστενα γίνει θεός, χωρίς όμως τον Θεό και Δημιουργό. Έτσι αυτή, η στενή κοινωνίααγάπης και οικειότητος του ακτίστου Θεού με το τον κτιστό άνθρωπο διακόπηκε, υφιστάμενος ο άνθρωπος τη φθορά, το φόβο και την ντροπή, με αποτέλεσμα όπως λένε οι Γραφες να «κλάψει πικρώς». Όμως, μέσω της νέας Εύας, της Υπεραγίας Θεοτόκου, «ἐποίησέ … μεγαλεία ὁ δυνατός» (Λκ. 1, 49) και έτσι ενώθηκαν τα έως πρότινος διεσπασμένα. Συνεπώς, η Παναγία μας αποτελεί όργανο επανενώσεως του ανθρώπου με τον Θεό. Ως πρότυπο υπακοής, προετοίμασε τον εαυτό της προκειμένου να καταστεί δοχείο άμωμο και αμόλυντο προκειμένου να δεχθεί τον Θεό και να Του δανείσει ολόκληρη την ανθρώπινη φύση. Έτσι, ο Θεός ενανθρωπίστηκε, δίνοντας και πάλι στον άνθρωπο τη δυνατότητα της θεώσεως και της αποκατάστασης αυτής της πρότερης αγαπητικής κοινωνίας με τον Θεό.Όμως, ο σύγχρονος άνθρωπος, πόσο έτοιμος είναι να υπακούσει στο θέλημα του Θεού πραγματικά; Να πει αυτό το μεγαλειώδες «Ἰδοὺ ἡ δούλη Κυρίου,γένοιτό μοι κατὰ τὸ ῥῆμά σου» (Λκ. 1, 38), της Υπεραγίας Θεοτόκου; Να αφεθείελεύθερα και αβίαστα σε αυτή τη σχέση με το Θεό, χωρίς να αντιδρά στο θέλημα του Κυρίου; Να δοθεί ολοκληρωτικά και χωρίς όρους και κανόνες σε Αυτόνανεξάρτητα από το κοντόφθαλμο και ατομικό του συμφέρον; Να ακολουθήσειτο πρότυπο της Παναγίας μας η οποία σκεπάζει όλον τον κόσμο συνεχώς και η οποία έζησε το μεγαλείο της μητρότητος; Έτσι, η Υπεραγία Θεοτόκος αποτελείπρότυπο αγάπης, ταπείνωσης, υπακοής, παρθενίας και κάθε αρετής, όχι μόνον για τις γυναίκες, αλλά για όλους τους ανθρώπους. Αρετές, οι οποίες δεν αποτελούν οπισθοδρόμηση κατά τους εκπροσώπους των νεωτεριστικών αναθεωρητικών τάσεων, αλλά έχουν διαχρονικό χαρακτήρα, καθώς αποτελούν στολίδια του Αγίου Πνεύματος στον άνθρωπο με τα οποία πορεύεται στην οδό της σωτηρίας. Έτσι, ας έχουμε όλοι οι άνθρωποι το βλέμμα μας στραμμένο προς την Παναγία, η οποία ατενίζει με ευσπλαχνία και αγάπη όλο τον κόσμο, καθώς αυτή αποτελεί το μοναδικό στήριγμα και την κραταιά σκέπη για τη ζωήτου ανθρώπου. 

Στο τέλος, ο Σεβασμιώτατος ευχήθηκε χρόνια πολλά σε όλους.

Διαβάστε ακόμα