“Το κτήνος και ο άγγελος”

Τοῦ Μητροπολίτη Ἀργολίδος Νεκταρίου

Ἡ ἐπέλαση τοῦCOVID-19, πέρα ἀπό τήν ἀναστάτωση, τίς συμφορές καί τίς τραγωδίες πού δημιούργησε, ἔφερε στήν ἐπιφάνεια καί κάτι θετικό, ὅπως πολύ σωστά ἐπισημαίνει ὁ καθηγητής Χρῆστος Γιανναρᾶς σέἄθρο του τήν Κυριακή τῆς 12ηςἈπριλίου.

«Μέσα σέ αὐτόν τόν ἐφιάλτη ἡ περίπτωση τῆς Ἑλλάδας ἔμοιασε ἔκπληξη. Μιά καταφανέστατα παρακμιακή κοινωνία, μέ θεσμούς καί λειτουργίες ὁλοκληρωτικῆς ὑποταγῆς στή συμφεροντολαγνεία και κομματική ἀντιμαχία, μέ πολιτικό προσωπικό εὐτελέστατων ἐπιδιώξεων, ἐγωλαγνείας, κλεπτομανίας, διαπλοκῆς – αὐτή ἡἙλλάδα ἐξέπληξε. Βγῆκε στήν ἐπιφάνεια καίἀνέλαβε ἡγετικές εὐθύνες μιάἄλλη, διαφορετική, ἀπρόσμενη ἀνθρώπινη ποιότητα. Μιά χούφτα ἄνθρωποι, σέ θέσεις κλειδιά, μέ κοινό γνώρισμα τήν πρωτόγνωρη στήν ἐντόπια κοινωνία σοβαρότητα. Καταρτισμένοι, ἔμπειροι, εὐφυεῖς, διαπρεπεῖς ὁ καθένας στήν ἐπιστήμη του καί στή δουλειά του-τίμιοι Ἕλληνες ».

Εἶναι ἕνα φωτάκι ἐλπίδας στή μαυρίλα τῶν ἡμερῶν. Τήν ἴδια ἡμέρα ὅμως συνέβησαν καί κάποια γεγονότα πού μέ προβλημάτισαν ἔντονα καί μέἀνησύχησαν. Μαζί μέ αὐτή τήν ποιότητα ἀναδύθηκε καί κάτι ἀκόμα πού προκαλεῖἀποτροπιασμό: Ὁ χαφιεδισμός, ἡ ρουφιανιά, τό κτῆνος πού κρύβουμε μέσα μας. Σέ τελευταία ἀνάλυση ἀναδύεται μιά νοοτροπία φασιστική. Γιά νά θυμηθῶ τόν Πασκάλ, «ὁἄνθρωπος οὔτε ἄγγελος εἶναι οὔτε κτῆνος καίἡ δυστυχία του εἶναι πώς ἐκεῖνος πού θάἔπρεπε νάἐνεργεῖ σάν ἄγγελος, ἐνεργεῖ σάν κτῆνος».

Δυστυχῶς σέ περιόδους κρίσεων (καί ὄχι μόνο) κάποιοι βγάζουν ὅ,τι καλύτερο ἔχουν, αὐτοθυσία, ἀγάπη, καλοσύνη, νοιάξιμο γιά τόν ἄλλον. Ἀλλά κάποιοι ἄλλοι βγάζουν ὅ,τι χειρότερο ἔχουν. Καί φοβᾶμαιὅ,τι αὐτοί εἶναι οἱ περισσότεροι.Μιά ἀσύληπτη κακότητα, μῖσος, φθόνος, ἐκδικητικότητα, κακεντρέχεια. Βγάζουν ὅλο τόν πραγματικό σκοτεινό ἑαυτό τους. Δυστυχῶς ὅσο καί νά κρυβόμαστε καί νάὑποκρινόμαστε, σέ περιόδους κρίσεων – κυρίως, πέφτουν οἱ μάσκες καίἐμφανίζεται αὐτό πού εἴμαστε.

Μέ τήνἀναγγελία τῶν περιορισμῶν ἀπό τήν πολιτεία,ξαναμπῆκε στό λεξιλόγιο μας ἡ λέξη «καταγγελία» καί εἰδικά σέὅ,τι ἀφορᾶ τόν ἐκκλησιαστικό χῶρο. (Βεβαίως ἡ πραγματικότητα αὐτή θά πρέπει νά μᾶς προβληματίσει, ὅλους τούς πιστούς, κληρικούς καί λαϊκούς. Γιατί τόσο μένος ἐναντίον τῆς Ἐκκλησίας καί εἰδικά τῶν κληρικῶν; Πόσο εὐθυνόμαστε ἐμεῖς γι΄ αὐτή τήν κατάσταση καί τί μποροῦμε νά κάνουμε, ἀλλά αὐτό εἶναι ἄλλο θέμα, τό ὁποῖοθέλει πολλήκαί νηφάλια συζήτηση). Θάἀναφερθῶ σέ τέσσερα μόνο περιστατικά ἀπό τά πολλά πούἔγιναν στόν τόπο μας αὐτές τίς μέρες.

Σέ κάποιο χωριό, γινόταν μιά κηδεία. Οἱἄνθρωποι τήρησαν τίς ἐπιταγές τῆς πολιτείας καί παρέμειναν ἔξω ἀπό τήν Ἐκκλησία.Οἱ περισσότεροι στά σπίτια τους.Ἀπαίτησαν ὅμως νά ἀνοίξουν τά μεγάφωνα τῆς ἐκκλησίας. Σέ λίγη ὥρα ἔφτασε ἡἀστυνομία γιατί ἔγινε «καταγγελία»! Κάποιο πρόσωπο, πού μισοῦσε θανάσιμα τόν μακαρίτη, γιά νά τόν ἐκδικηθεῖ ἀκόμα καί μετά θάνατον,ἔκανε τήν καταγγελία. Ὄχι βέβαια γιατί  ἐνδιαφέρθηκε γιά τήν ὑγεία τῶν συγχωριανῶν της…

Ἱερέας σέἄλλη Ἐκκλησία, λειτουργοῦσε μέ τό προβλεπόμενο προσωπικό, τέσσερα ἄτομα. Στά μισά τῆς λειτουργίας κατέφθασε ἡἀστυνομία. «Καταγγελία» ἀπό γείτονα, πούἔχει τσακωθεῖ μέἕναν ἐπίτροπο:«Στήν Ἐκκλησία ἔχουν μαζευτεῖ πάνω ἀπό δέκα ἄτομα!» Ἔλεγχος, ἀναστάτωση, τελείωσε καί αὐτό.

Τήν Κυριακή ἐπαναλήφθηκε τόἴδιο σκηνικό καί μάλιστα πῆρε μεγαλύτερες διαστάσεις στόν Ἱερό Ναό τοῦ Ἁγίου Σπυρίδωνα στήν Κέρκυρα. Οἱ Κερκυραῖοι γνωρίζουν πολύ καλά τί σημαίνει Κυριακή τῶν Βαΐων, ὅταν τιμᾶται ἡ θαυματουργική ἐπέμβαση τοῦ Ἁγίου. Μετά τή Λειτουργία ἀκολουθεῖἡ μεγαλύτερη λιτανεία τοῦ σκηνώματος του πού κρατᾶ τρεῖς ὧρες. Αὐτή τήν Κυριακή ἡ λιτάνευση ματαιώθηκε κι ἔγινε μιά μικρή περιφορά μέσα στό Ναό. Κατηγορήθηκε ὁ Μητροπολίτης, ἀκόμα καίἡ Δήμαρχος. Καί πάλι «καταγγελία»,ἐπέμβαση τοῦ Εἰσαγγελέα κ.λπ. Δέν σχολιάζω τίς ὅποιες νομικές παραβάσεις, αὐτά εἶναι θέματα τῆς Δικαιοσύνης. Μοῦἔκανε ὅμως ἐντύπωση μιά φράση ἀπό τίς δηλώσεις τῆς κ. Δημάρχου. «Εἶμαι ἕτοιμη νάἀντιμετωπίσω τήν μικροκομματική ἐκμετάλευση πούἐπιχειροῦν κάποιοι ἄλλοι καί τήν στοχοποίησή μου ».

Τό ἀφήνω ἀσχολίαστο. Ὁ νοῶν νοείτω.

Τέλος ἕνα ἄλλο γεγονός ἔκανε κι αὐτό τό γῦρο τοῦ διαδικτύου. Κάποιος πατέρας ἔφερε τό παιδί του σέἕνα Ναό  τῆς πρωτεύουσας, στή νότια θύρα τοῦἹεροῦ καίὁἱερέας τό κοινώνησε . Κάποιος γείτονας προφανῶς «σκασμένος»ἀπό τόν ἐγκλεισμό, βγῆκε στό μπαλκόνι «ἔβγαλε τόὅπλο» του, δηλαδή τό κινητό καί ἀποθανάτισε τή σκηνή. Σέ λίγα λεπτά τό γεγονός εἶχε γίνει πρωτοσέλιδο. Ὅπως ἦταν ἑπόμενο, σέ λίγο κατέφθασε καί ἡ ἀστυνομία.

Καί πάλι δέν θά σταθῶ στή νομική πλευρά τοῦ θέματος. Σέ αὐτήν τοποθετήθηκε ὁ Μητροπολίτης Πειραιῶς πού εἶναι καί νομικός. Ἡ Ἱερά Ἀρχιεπισκοπή ἀνέλαβε τή διερεύνηση. Τό ἴδιο καίἡ Δικαιοσύνη. Ὅμως θά σταθῶ στήν ἠθική πλευρά. Ρωτάω ὅλους τούς καταγγέλοντας καί εἰδικά τόν τελευταῖο: Γιατί τόση εὐαισθησία καί τόση σπουδή νά καταγγελθεῖ αὐτό τό γεγονός καί νά δημοσιοποιηθεῖ; Πιστεύει… ὅτι ἦταν τόσο ἐπικίνδυνο γιά τή δημόσια ὑγεία; Ἄν διαθέτει τέτοια εὐαισθησία γιά τή δημόσια ὑγεία, γιατί δέν ἀνησυχεῖ αὐτό πού γίνεται στίς παραλίες μας, στάsupermarkets; Εἶμαι σίγουρος ὅτι αὐτός ὅπως κι ὅλοι μας ἐκεῖ ψωνίζουμε. Ἐκεῖ θά εἶχε τήν εὐκαιρία νά κάνει πολλές φωτογραφίσεις καί μ’ αὐτό τό πλούσιο φωτογραφικό ὑλικό νά προβεῖ σέ πολλές καταγγελίες… Ἄλλωστε ὅλοι τό ἐπισημαίνουν ὅτι ὁ συγχρωτισμός στά supermarkets εἶναι πολύ πιό ἐπικίνδυνος καί παράνομος, ἀπό τό νά κοινωνήσει ἕνα παιδάκι, ἔξω ἀπό τό ναό. Κι ἐπειδή κάθε μπαστούνι ἔχει δύο ἄκρες,ὁ καταγγέλων προκάλεσε τήν ἀγανάκτηση τῶν γειτόνων.(Ἤδη κυκλοφόρησαν εἰκόνες καί βίντεο ἀπό τούς ἔνοικους τῶν γειτονικῶν πολυκατοικιῶν.)

Ἀναρωτιέμαι, πῶς αἰσθάνεται ὁἐν λόγῳ κύριος ὅταν ἀπό τάἄλλα μπαλκόνια τόν ἀποκαλοῦν «ρουφιάνο», «χαφιέ», «προδότη» κ.λπ. (περιττό βέβαια νά τονίσω πώς δέν συμφωνῶ μέ κάθε μορφή ἀντεκδίκησης.)

Ὅλα αὐτά τά περιστατικά καίἄλλα παρόμοια ἦταν πού μέἀνησύχησαν. Καί μέ κάνουν νά νιώθω, ὅτι ὁἐφιάλτης τοῦCOVID-19 θά φέρει μαζί του κι ἄλλο ἕνα κακό: Τήν «ρουφιανιά» μέὅλες τίς μορφές της καίἀπό τήν ὁποία δύσκολα θάἀπαλλαγοῦμε. Βεβαίως ἄν ρωτήσει κανείς ὅλους τούς καταγγέλλοντας, ποιά εἶναι τά κίνητρά τους, θάἀπαντήσουν:ἡ προστασίατῆς ὑγείας! Δέν μέ πείθουν καί τούς ἀπαντῶ: «Θά ντρεπόμασταν γιά τίς καλύτερες πράξεις μας ἄν γνωρίζαμε τά βαθύτερα κίνητρά μας» (Πιέρ Ντακό).

Σέ μιά ἀπό τίς ἐπισκέψεις μου στή Ρωσία,βρέθηκα σέἕνα στρατόπεδο τοῦ Γκουλάγκ στά Οὐράλια. Μετά ἀπό μιά τετράωρη ξενάγηση, ἔνιωσα ἄρρωστος ἀπ’ὅσα εἶδα καίἄκουσα.Καθήσαμε μέτόν διευθυντή καίἄλλους νά κουβεντιάσουμε.Σέἐρώτησή μου, πῶς βρέθηκαν σέ αὐτό τό κολαστήριο καί βασανίστηκαν ἀνελέητα τόσες χιλιάδες ἄνθρωποι. Ἡἀπάντησή του ἦταν:

-Ἀπό τίς καταγγελίες. Καί τό κακό εἶναι ὅτι ἀκόμη καί μέσα στό στρατόπεδο ἀνάμεσα στούς καταδίκους, ὑπῆρχαν καταδότες. Στή γλώσσα τῶν κρατουμένων ὀνομάζονταν «κλῶσσες». Προσπαθοῦσαν λοιπόν νά βελτιώσουν τίς συνθῆκες τῆς ζωῆς τους καί μέ τίς εὐλογίες τῆς διοίκησης παρακολουθοῦσαν τά πάντα καίἔδιναν ἀναφορές.

Ξαναρώτησα:

-Ἀπ’ ὅ,τι καταλαβαίνω, ὅλο τό σύστημα στηρίχθηκε στόν χαφιεδισμό. Γιατί λοιπόν δημοσιοποιήθηκαν τόσα λίγα πράγματα; Στήν Ἑλλάδα, μετά τήν ἑπτάχρονη δικτατορία, βγῆκαν  στό φῶς ἀμέτρητες ἱστορίες βιαιοτήτων,βασανιστηρίων κ.λπ. Δημοσιοποιήθηκαν ντοκουμέντα,μαρτυρίες. Ὑπῆρξε κάποια ἔστω ἀποχουντοποίηση καί κάποιοι τιμωρήθηκαν.Καίὅλα αὐτά γιά μιά δικτατορία πού κράτησε μόνο ἑπτά χρόνια. Ἐδῶ γιατί δέν συνέβη κάτι τέτοιο;

Ὁ Διευθυντής χαμογέλασε. Ἡἀπάντησή του μέἄφησε ἄναυδο.

-Ποιός νά τιμωρηθεῖἀπ’ὅλους; Ἀφοῦὅλοι λίγο πολύ ἤμασταν χαφιέδες! Ὅλοι καταγγείλαμε ὁἕνας τόν ἄλλο γιά νάἐπιβιώσουμε…..

Τίς ἴδιες σχεδόν ἱστορίες ἄκουσα καί στά ναζιστικά στρατόπεδα τοῦ Νταχάου καί τοῦἌουσβιτς. Ὁ χαφιεδισμός δέν ἔχει σύνορα .

Θυμᾶμαι τίς διηγήσεις τῶν παλαιότερων γιά τά σκληρά χρόνια τῆς κατοχῆς καί τοῦἐμφυλίου.Τό δέντρο τοῦ χαφιεδισμοῦ εἶχε πάρει τεράστιες διαστάσεις.Οἱ μέν κατέδιδαν τούς δέ.Ἕνα ἀσταμάτητο δρᾶμα.Μιάἀτέλειωτη βεντέτα. Ἀλήθεια ἔχουμε σκεφτεῖ πόσες χιλιάδες συμπατριωτῶν μας ἐκτελέστηκαν καίἀπό τά δύο στρατόπεδα μέ βάση τίς καταγγελίες;

Εἶχε καταλυθεῖ κάθε ἔννοια δικαίου. Ἡἀνθρώπινη ζωή δέν εἶχε καμία ἀξία.Δέν χρειαζόταν νά εἶχες κάνει κάτι.Φτάνει ὁ γείτονας ἤὁ συγγενής σου μέ τόν ὁποῖο εἶχες κτηματικές διαφορέςγιά μιά σπιθαμή γῆς,γιάτριάκοντα ἀργύρια, νά σέ καταγγείλει. Φτάνει ὁ συνάδελφός σου πούἔνιωθε μειονεκτικά ἀπέναντί σου νά σέὑπονομεύσει καί νά σέ τελειώσει. Ἡἱστορία ἐπαναλήφθηκε πολλές φορές μέ μικρές παραλλαγές:καταγγελία,σύλληψη,συνοπτικές διαδικασίες, ἐκτέλεση.

Μέὠμό τρόπο δικαιολογεῖ αὐτή τήν πρακτική ὁ Τρότσκυ: «ποιος ἐπιδιώκει ἕναν σκοπό, δέν δικαιοῦται νάἀπαρνιέται τά μέσα γιάτήν ἐπίτευξη του».Δηλαδή ὁ σκοπός ἁγιάζει τά μέσα.

Τοῦτες τίς μέρες, στά τροπάρια πούἀκοῦμε ἀκούγεται συχνά ἡ λέξη προδοσία καί μαζί, σά νά εἶναι ἀδέλφια, ἡ λέξη φθόνος . Συγκρατεῖστε τή φράση :«φθόνος γάρ οὐκ οἶδε προτιμᾶν τό συμφέρον. Αὐτόςεἰς προδοσίαν ἐκίνησεν τόν Ἰούδαν». Ὅταν ὁ Πιλᾶτος, ἀνέκρινε τόν Χριστό,παρόλο πούἦταν σκληρός ἀνελέητος καίἀπάνθρωπος,δέν βρῆκε κάποια αἰτία γιά νά Τόν καταδικάσει καίἤθελε νά Τόν ἐλευθερώσει. Ὁ Εὐαγγελιστής Ματθαῖος σχολιάζει :«ᾔδει γάρ ὅτι διά φθόνον παρέδωκαν αὐτόν».

Φοβᾶμαι λοιπόν, ὅτι ἡἱστορία ἐπαναλαμβάνεται, τό σαράκι τοῦ φθόνου δέν ἀφήνει τόν ἄνθρωπο νάἡσυχάσει. Ἔχω τήν αἴσθηση ὅτι ὁἰός τοῦ φθόνου εἶναι πολύ πιό ἐπικίνδυνος ἀπό τόν κορωνοϊό.

Παρεπιπτόντως θά ἤθελα νάἀναφέρω ἕνα ὄνομα πού βρίσκεται στήν ἐπικαιρότητα:Σωτήρης Τσιόδρας. Γενικήἡἀναγνώριση, ὄχι μόνον γιά τήν ἐπιστημονική του κατάρτιση, ἀλλά καί γιά τήν σοβαρότητα,τήν ἀνθρωπιά,εἰδικά γιά τήν ποιότητα. Ὅμως αὐτή ἡ ποιότητα εἶναι ἐπικίνδυνη.Δέν ἀντέχεται ἡ ποιότητα, προκαλεῖ τό φθόνο

Καίἡ μετριότητα περιμένει στή γωνία τό λάθος, τόἀπρόβλεπτο, κάποια παράλειψη γιά νάἀρχίσει τήν ὑπονόμευση.Γράφει στόἴδιο ἄρθρο ὁ Χ.Γιανναρᾶς.

«Φυσικά καίξεκίνησε ἀπό τούς δημοσιογραφικούςὑπονόμους ἡ ἀποφορά τῆς κακεντρέχειας, τῆς προσπάθειας νά μετριαστεῖἡ ἔκπληξη τῆς κοινῆς γνώμης. Ὅ,τι φοβᾶται πιό πολύ ἡ κατεστημένη στά πλοκάμια τῆς ἐξουσίας φαυλότητα,εἶναι ἡ σύγκριση: τό ξεγύμνωμα τῆς μετριότητας, ἀνικανότητας καί διαφθορᾶς ἀπό παρουσίες ἀψεγάδιαστης ποιότητας καίἀνιδιοτέλειας».

Ὑπάρχει κι ἕνα μειονέκτημα στόν ἐν λόγῳ ἐξαιρετικό ἐπιστήμονα. Εἶναι καί δέν τό κρύβει, χριστιανός. Αὐτό εἶναι κάτι πού δέν μποροῦν νά τόἀντέξουν εὔκολα οἱ γνωστοί κύκλοι τῶν γνωστῶν κατευθύνσεων. Ὅταν ὁ συνάδελφός του, Ἅγιος Λουκᾶς, χειρουργός καί κατά σύμπτωση κι αὐτός λοιμοξιολόγος,διάσημος καί καταξιωμένος ἐπιστήμονας, ἐκδήλωνε τήν πίστη του,γινόταν ἀντικείμενο χλευασμοῦ.Καίὅταν ἀποφάσισε νά χειροτονηθεῖἱερέας, τό περιβάλλον του,δέν τόἄντεξε καίἔλεγαν: «πῶς ἕνας καταξιωμένος ἐπιστήμονας ἀσχολεῖται μέ μία ξεπερασμένη ὑπόθεση πού λέγεται ἐκκλησία;»

Οἱἀλλεπάλληλες συλλήψεις,φυλακίσεις καίἐξορίες,βασίστηκαν δυστυχῶς, κυρίως σέκαταγγελίες κάποιων συναδέλφων του, πού δέν ἄντεχαν τήν ποιότητα. Καί πάλι ὁ φθόνος…..

Ἐπανέρχομαι.Τόἔχω δηλώσει ἀπό τήν πρώτη στιγμή, ὅτι παρόλη τήν θλίψη πού νιώθω βλέποντας τίς ἐκκλησίες ἄδειες, συμφωνῶ μέ τά σκληρά μέτρα πού πάρθηκαν καί δέν ἔχω καμία πρόθεση,νάἔλθω σέ ἀντίθεση μέ τήν Ἱερά Σύνοδο,τήν πολιτεία,τούς νόμους,τήν ἰατρική κοινότητα. Ὅμως ἀνησυχῶ βαθιά.Μήπως τόὅλο κλῖμα βοηθάει στήν ἀναβίωση μιᾶς ἄλλης μορφῆς ἀνελέητου φασισμοῦ,χαφιεδισμοῦκαίτῶν χειρότερων ἀντικοινωνικῶν ἐνστίκτων τῶν ἀνθρώπων μας.Ὅλοι σήμερα κυκλοφοροῦμε μ’ ἕνα κινητό,πού χρησιμοποιεῖται καίὡς μαγνητόφωνο καίὡς φωτογραφική μηχανή καίὡς βίντεο.Ποῦ θά φτάσουμε; Σήμερα φοβόμαστε καί νά χαιρετίσουμε καί νά πλησιάσουμε τόν ἄλλο,λόγῳ τοῦἰοῦ. Ὁἰός κάποια στιγμή θά φύγει. Ἄν ὅμως ἐθιστοῦμε στόν ἰό τῆς καταγγελίας, τῆς ρουφιανιᾶς,τοῦ φθόνου,τί μέλει γενέσθαι;Νά φοβόμαστε ὁἕνας τόν ἄλλον;Νά βλέπουμε ὅλους μέ καχυποψία;Νά μετρᾶμε ἀκόμα καί τίς λέξεις ἤ τίς κινήσεις; Ἄν ὁ καθένας γίνει καίἤδη γίνεται,ἕνας bigbrother γιά τόν ἄλλο,πού θάὁδηγηθοῦμε;Σέ μιά νέα μορφή φασισμοῦ;Τό κτῆνος πού κρύβουμε μέσα μας ἄν δέν τιθασευτεῖ,θά βρεῖ διέξοδο κάπου. Σέὁλοκληρωτικές ἰδεολογίες καί πρακτικές ὁποιουδήποτε χρώματος. Ἡἱστορία ἔχει πάμπολλα παραδείγματα. Ὅπως πολύ σωστά γράφει ὁἌρθουρ Καῖστλερ:«Ὁ φασισμός δέν μπορεῖ νά νικηθεῖ μόνο στά πεδία τῆς μάχης. Πρέπει νά νικηθεῖ καί μέσα στό μυαλό,στίς καρδιές καί στούς ἀδένες τῶν ἀνθρώπων.Γιατί εἶναι ἁπλῶς μιά νέα λέξη γιά μιά πολύ παλιά πνευματική κατάσταση». Κι ἐδῶ ἡ νομική ἐπιστήμη σηκώνει τά χέρια. Ἡἀντιμετώπιση τοῦ κτήνους πούκρύβεται μέσα μας ἀπαιτεῖἐσωτερικό ἀγῶνα μέ τή συνέργεια τῆς Θείας Χάρης . Τό κτῆνος νά μεταμορφωθεῖ σέἄγγελο.

Πρίν λίγα χρόνια κυκλοφόρησε στάἙλληνικά τόἐξαιρετικό βιβλίο τοῦ Ρουμάνου λογοτέχνη καί συγγραφέα Νικολάε Στάϊνχαρντ, μέ τόν τίτλο «Τόἡμερολόγιο τῆς εὐτυχίας». Ὁ Στάϊνχαρντ νέος ἀκόμα ἀρνήθηκε τίς τιμές,τίς ὑψηλές θέσεις πού τοῦ πρότεινε τό καθεστώς τῆς πατρίδας του, ὄντας ἐκ διαμέτρου ἀντίθετος μέὁποιαδήποτε ὁλοκληρωτική ἰδεολογία, πρᾶγμα πού τοῦ στοίχισε πολλές διώξεις καί ταλαιπωρίες.Τό 1959 κλήθηκε στό ἄντρο τῆς SECURITATE καί τοῦ προτάθηκε νά γίνει “συνεργάτης”,δηλαδή χαφιές τῆς μυστικῆς ἀστυνομίας.Τοῦ δόθηκε διορία τριῶν ἡμερῶν γιά νάἐπιλέξει τήν συνεργασία ἤτην  φυλακή.(Δημοκρατικές διαδικασίες!) Προτίμησε τό δεύτερο.Καταδικάστηκε σε 13 χρόνια φυλακή.Τελικά ἔμεινε ἕξι χρόνια λόγῳ γενικῆς ἀμνηστίας. Ὑπέστη ἀμέτρητες ταπεινώσεις,ξυλοδαρμούς,προσβολές,πείνα,βασανιστήρια.

Ἐκεῖ μέσα στόν πόνο καί στήν ἀπέραντη θλίψη,γνωρίζει τόν Θεό καί βαπτίστηκε κρυφά μέσα στό κελλί.Μετά τήν ἀποφυλάκιση ἀρνεῖται καί πάλι τή συνεργασία μέ τό καθεστώς καίἐργάζεται ὡς  φορτοεκφορτωτής. Τό 1980 ἔκανε αὐτό πούἔλεγε ἡ καρδιά του. Ἔγινε μοναχός. Στό περίφημο βιβλίο του,πού εἶναι καί μία αὐτοβιογραφία του,γράφει κάτι πού θά πρέπει πολύ νά μᾶς προβληματίσει,εἰδικά στήν μετά COVID-19 ἐποχή.

«Σέ τί μπορεῖ νά ἐλπίζει μιά κοινωνία, ὅταν μετατρέπει τήν καχυποψία,τό μῖσος,τήν καταγγελία σέ βασική της αρχή;Εἶναι σάν νά σπέρνεις δηλητήριο καί νά περιμένεις νά φυτρώσουν χόρτα».

 

Μέ Ἀναστάσιμες εὐχές

Ὁ Ἀργολίδος Νεκτάριος

Διαβάστε ακόμα