Ιερισσού Θεόκλητος: “Ο άνθρωπος είναι πρόσωπο και απεικόνισμα Θείας Φύσεως…”

Στον Ιερό Ναό Προφήτου Ηλιού Τρίπολης και ενώπιον των Ιερών Λειψάνων των Αγίων Νεομαρτύρων Δημητρίου και Παύλου ιερούργησε σήμερα, Κυριακή του Παραλύτου ο Σεβ. Μητροπολίτης Ιερισσού, Αγίου Όρους και Αρδαμερίου κ. Θεόκλητος, με ευλογία του Σεβ. Μητροπολίτη Μαντινείας και Κυνουρίας κ. Αλεξάνδρου.

Ο Μητροπολίτης κ. Θεόκλητος χοροστάτησε κατά τον Όρθρο και προέστη της Θείας Λειτουργίας, πλαισιούμενος από τον Γενικό Αρχιερατικό του Επίτροπο Πανοσιολ. Αρχιμ. Δωρόθεο Ζέρβα και τον Εφημέριο του Ναού Πανοσιολ. Αρχιμ. Γερμανό Μίχο.

Ο Σεβασμιώτατος στο κήρυγμά του βασιζόμενος στην Ευαγγελική περικοπή της θεραπείας του Παραλύτου, από το κατά Ιωάννην Ευαγγέλιο (Ιωαν. ε΄ 1-15), στάθηκε στην φράση του Παραλυτικού της Βηθεσδά που με μουχλιασμένες ελπίδες περίμενε από τα ιαματικά νερά της προβατικής κολυμβήθρας την γιατριά του: “Κύριε, ἄνθρωπον οὐκ ἔχω, ἵνα ὅταν ταραχθῇ τὸ ὕδωρ, βάλῃ με εἰς τὴν κολυμβήθραν”, δηλαδή Κύριε, θέλω να γίνω υγιής, αλλά δεν υπάρχει άνθρωπος όταν ο Άγγελος του Κυρίου ταράζει το νερό της κολυμβήθρας, να με ρίξει σε αυτήν για να γιατρευτώ! Το θέμα του Δεσπότη, όπως γίνεται αντιληπτό, ήταν ο άνθρωπος και η αξία του διαχρονικά, γιατί η κραυγή του Παραλύτου “δεν έχω άνθρωπο”, δεν είναι τίποτε άλλο παρά μια εναγώνια παναθρώπινη κραυγή “αδελφοί., χάνεται ο άνθρωπος”!

Ο άνθρωπος… Όλα τα κτίσματα σιγούν μπροστά σε αυτό το εξαιρετικό θαύμα όλων των κόσμων. Ολάκερο το σύμπαν στέκεται απέναντί του σαν αποκάλυψη του Θεού, γυρεύοντας να τον διακονήσει. Σα να ΄χει συγκεντρώσει ο Θεός όλα τα θαύματα απ΄ όλους τους κόσμους Του και να τα ‘χει συνοψίσει σε ένα, στον άνθρωπο. Με την ψυχή τον συνέδεσε με τον πνευματικό κόσμο και με το σώμα με τον αισθητό κόσμο κι έτσι τον άφησε στο μέσο αυτής της ζωής…

“Στον άνθρωπο πραγματώνεται, σύμφωνα με το θείο σχέδιο, συνταίριασμα και μίξη νοητού και αισθητού,… σαν να συνενώθηκε με το θείο το γήινο και σαν να επεκράτησε, εξαιτίας της ομοιότητας σε ολάκερη την κτίση, η χάρη, ακριβώς επειδή συνταιριάσθηκε η κάτω φύση, δηλαδή η ύλη, με την υπερκόσμιο, δηλαδή τον ουρανό!”, γράφει ο Άγιος Γρηγόριος ο Νύσσης. Για να συμπληρώσει επιγραμματικά: η Εκκλησία βλέπει τον άνθρωπο σαν “το μέγα και πράγμα και όνομα, το της θείας φύσεως απεικόνισμα”! Κι όμως, η αξία του ανθρώπου δεν βρίσκεται στο ότι αυτός είναι ένας μικρόκοσμος κι ένας μικρόθεος, αλλά στο ότι ο άνθρωπος είναι θεόπλαστος, είναι δηλαδή πρόσωπο μοναδικά ζωοποιημένο από την πνοή του Θεού, πρόσωπο που έλαβε εντολή να υπερβεί το σύμπαν, όχι για να το διαστρέψει, αλλά για να το περιλάβει, να του πει το νόημά του, να το καταστήσει κοινωνό της Θείας Χάριτος. Ο άνθρωπος, με άλλα λόγια σύμφωνα με τον Άγιο Βασίλειο, είναι το μόνο πλάσμα πάνω στο σύμπαν που έλαβε εντολή να δει τον Θεό, κοινωνώντας και διακονώντας τον άνθρωπο!

Καταλήγοντας ο Μητροπολίτης είπε: “Τον άνθρωπο ο Θεός τον έπλασε πρόσωπο, τον προίκισε με προσωπικότητα, προσδίδοντας προσωπικό χαρακτήρα στη ζηλευτή ύπαρξή του. Με άλλα λόγια, ό,τι συνιστά τον άνθρωπο είναι η δυνατότητά του να βρίσκεται απέναντι σε κάποιον ή κάτι, να έχει όψη προς κάποιον ή κάτι, να είναι πρόσωπο, καθώς λέει ο Καθηγητής Χρήστος Γιανναράς. Η συνάντηση και επικοινωνία με τον άλλο είναι ζήτημα ζωής και θανάτου, γιατί η συνάντηση με τον άλλο προσφέρει εμπειρίες αυτοσυνειδησίας που θεραπεύουν, πολλές φορές, το ίδιο το άτομο που προσφέρει και αγαπάει, κατά τον Καθηγητή Ιωάννη Κορναράκη.

Προ της απολύσεως, τελέσθηκε Δοξολογία για την Γενοκτονία των Ποντίων από τους Τούρκους και Επιμνημόσυνη Δέηση στο Ηρώο των Αρχιερέων και Προκρίτων στην πλατεία Άρεως.

Παρέστησαν ο Αντιπεριφερειάρχης Αρκαδίας κ. Χρήστος Λαμπρόπουλος, ο Δήμαρχος Τρίπολης κ. Κωνσταντίνος Τζιούμης, Εκπρόσωποι των Ενόπλων Δυνάμεων και των Σωμάτων Ασφαλείας.

Διαβάστε ακόμα